Mediatilaisuus: Professori Tuula Putus kertoo uusinta tietoa rakennusten homeongelman hoidosta

17.05.2017

Kosteusvaurioiden ja mikrobien rasittamien tilojen korjaamiseen sekä sisäilmasta kärsivien ihmisten tutkimiseen liittyvissä ohjeistuksissa on tapahtunut merkittäviä muutoksia parin viime vuoden aikana. Uusimmat tiedot on koottu professori Tuula Putuksen uudistettuun Home ja terveys -kirjaan. Kirja julkaistaan perjantaina 19.5., jolloin media on tervetullut haastattelemaan Tuula Putusta kello 13.00 Turun yliopiston Arcanum-rakennuksen (Vatselankatu 2) 2. kerroksessa sijaitsevaan Kurssityökirjoitus-saliin.

​Turun yliopiston tiedote 17.5.2017

Professori Tuula Putus johtaa Turun yliopistoon viime vuoden lopulla perustettua kliinistä tutkimusyksikköä TROSSIa, joka tutkii työ- ja elinympäristöjen mikrobiologisten, kemiallisten ja fysikaalisten altisteiden mekanismeja. TROSSIn tavoitteena on yhdistää uudet mittausmenetelmät osaksi käypä hoito -suositusten mukaista potilastyötä ja parantaa näin diagnostiikkaa.

Putuksen uudistettu ja laajennettu Home ja terveys -kirja on kattava katsaus kosteusvauriohomeiden, hiivojen ja sädesienten esiintymiseen sekä terveyshaittoihin. Kirjaan on koottu uusimmat viranomaisten ohjeistukset ja tutkimustiedot. Kirja muun muassa esittelee, ettei sosiaali- ja terveysministeriön suosituksen mukaan homekorjauksia voi enää korvata kemiallisella käsittelyllä.

– Suomessa on aiemmin käytetty vaarallisia biosideja homeiden siivoukseen. Viime vuonna voimaan tulivat uudet säännöt, joiden mukaan aineita ei voi enää käyttää, sille ne ovat vaarallisia ja niiden käyttäminen johtaa vastustuskykyisten homekantojen syntymiseen, Putus sanoo.

Toinen uutuus liittyy sisäilmaongelmista kärsivien ihmisten diagnosointiin. Käypä hoito -suosituksen mukaan vasta-aineita voidaan edelleen käyttää, mutta ei perusterveydenhuollossa vaan ainoastaan erikoissairaanhoidossa.

– Turun yliopisto on ollut mukana kehittämässä vasta-ainediagnostiikkaa, Putus kertoo.

Uutta teoksessa on myös tiivis katsaus hometutkimuksen historiaan sekä luku Viemärikaasut sisäilmaongelmana.

Mediatilaisuus järjestetään TROSSIn tiloissa ja tilaisuuden jälkeen medialla on mahdollisuus kuvata laboratoriotiloja

Lisätietoja: professori Tuula Putus, puh 0400 671 517.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 17.05.2017 | Muokattu 17.05.2017