Menestystapahtuma palaa: toukokuussa Turussa eletään Tieteen päiviä

29.04.2015

Turussa järjestetään Tieteen päivät 7.-8. toukokuuta. Tieteentekijät kertovat, näyttävät ja antavat yleisön itsensä kokea, miten tiede muuttaa maailmaa. Tämänvuotisena teemana on Sattuma.

​Turun yliopiston tiedote 29.4.2015

Tieteen päivät järjestettiin ensimmäisen kerran Turussa syksyllä 2013. Tuolloin tapahtuma osoittautui todelliseksi menestykseksi: tiede kosketti noin 12 000 kävijää. Yksi menestyksen salaisuus oli, että tapahtuman järjestäjät Turun yliopisto ja Åbo Akademi veivät tutkijat yleisön luo. Niin tehdään myös tänä vuonna.

Torstaina ja perjantaina kymmenet tutkijat vierailevat alueen peruskouluissa ja lukioissa. Kaikille avoimia tapahtumia ovat torstaiset arkeologiakeskustelu Aboa Vetus & Ars Nova -museossa sekä tiedettä ja stand up -menetelmiä yhdistävä Science Slam Panimoravintola Koulussa sekä päivien perjantainen päätapahtuma kauppakeskus Hansassa.

Yhteistyökumppanit Siirtolaisuusinstituutti, Sibelius-museo ja Ett Hem -museo järjestävät avoimet ovet, Siirtolaisuusinstituutissa on myös runsaasti omaa ohjelmaa.

Kaikkiin tapahtumiin on vapaa pääsy.
Tieteen päiviä järjestetään Suomen eri yliopistopaikkakunnilla yhteisellä Sattuma – Slumpen -teemalla. Turussa ajatusta täydentää jo vuonna 2013 omaksuttu teema: Anna tieteen yllättää. Taloudellisesti tapahtumaa tukevat Suomen Kulttuurirahasto ja Tieteen tiedotus ry.

Toistasataa tutkijaa liikkeelle

Tieteen päivien aikana yli sata tutkijaa kohtaa yleisöä niin kouluissa kuin kaikille avoimissa tilaisuuksissa. Turun seudun kouluissa torstaina ja perjantaina tutkijat kertovat muun muassa sademetsien ihmeellisestä maailmasta, oliko Cheek-ilmiön syntyminen pelkkää sattumaa ja muuttaako sattuma myös tilastotiedettä. Osa luokista saapuu myös yliopistoille kuulemaan ja kokeilemaan itse, millaista on tehdä tiedettä.

Kaikille avoimien tapahtumien sarjan avaa torstaina 7.5. kello 17.30 Aboa Vetus & Ars Nova -museossa käytävä keskustelu siitä, mitä arkeologia paljastaa meille menneisyydestä. Arkeologi-illan päätyttyä Panimoravintola Koulussa alkaa Science Slam, jossa tutkijat kertovat 10 minuutissa mahdollisimman mukaansatempaavalla tavalla omasta tutkimuksestaan.

Tieteen päivien suurin tapahtuma on perjantaina 8.5. Hansatorilla kello 15.00 käynnistyvä tapahtuma, jossa yleisö pääsee monin eri tavoin kuulemaan, näkemään ja kokemaan tieteen saavutuksia. Lavalle nousevat tutkijat kertovat muun muassa unista, Euroviisu-voittotaktiikoista, vaalien tuloksen vaikutuksesta suomalaisten arkeen ja sattuman vaikutuksesta tieteentekemiseen. Kysy mitä vain -pöydän ääressä yleisö pääsee tenttaamaan tutkijoilta mitä ikinä keksivät Venäjästä, puutarhakasveista ja puheesta. Toiminnallisissa pisteissä pääsee kokeilemaan vaikkapa, miten onnistuu televisio-ohjelman kääntäminen, hammaskiven poisto tai taikatemppujen tekeminen kemian keinoin.

Runsas oheisohjelma

Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteistyökumppaneista Siirtolaisuusinstituutti sekä Sibelius- ja Ett Hem -museot avaavat ovensa Tieteen päivien yleisölle.
Siirtolaisuusinstituutti on rakentanut molemmille tapahtumapäiville oman ohjelman, jossa kerrotaan muun muassa amerikkalaisten pikkuserkkujen etsimisestä, vaarin ja mummon matkasta Amerikkaan ja suomalaisista keksijöistä Amerikassa. Siirtolaisuusinstituutin tutkijat valloittavat myös Hansatorin lavan perjantaina 8.5. kello 14.00.

Ett Hem ja Sibelius-museo avaavat ovensa yleisölle perjantaina 8.5. kello 11–14.

Käytettävissänne ovat myös vuoden 2013 tapahtuman valokuva https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/TPTku%202013.jpg  (kuvassa esiintyvät Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksen työntekijät tuovat uudistetun aistiradan myös vuoden 2015 Tieteen päiville) sekä tämänaamuisessa tiedotustilaisuudessa kuvattu video https://youtu.be/Z6xHueROatM.
Luotu 29.04.2015 | Muokattu 02.08.2021