Merenkulun teemapalkinto Markku Myllylle

16.03.2016

Merenkulun teemapalkinnon saajaksi tänä vuonna on valittu Euroopan meriturvallisuusviraston pääjohtaja Markku Mylly. Hän on edistänyt merenkulkua elinkeinona ja toiminut sen aktiivisena puolestapuhujana ja on myös rohkeasti vienyt suomalaista merenkulun osaamista kansainvälisille vesille. Lisäksi hän on esimerkillisellä sitoumuksella tukenut koulutusta ja tutkimusta sekä merenkulkukulttuuria.

​Mylly on toiminut yli neljäkymmentä vuotta erilaisissa merenkulun tehtävissä. Hän valmistui merikapteeniksi Rauman merikoulusta vuonna 1980. Suomen kauppalaivastossa hän työskenteli vuoteen 1987, jonka jälkeen hän siirtyi Merenkulkuhallituksen palvelukseen ensin luotsin tehtäviin ja lopulta aina Merenkulkulaitoksen pääjohtajaksi. Merenkulkulaitoksen yhdistyttyä Liikennevirastoksi Mylly siirtyi 2010 Satamaliiton toimitusjohtajaksi. Siellä hän ehti olla vain noin kaksi vuotta, sillä 2012 hänet valittiin nykyiseen virkaansa EMSA:n pääjohtajaksi.

Mylly on toiminut lukuisissa virka- ja luottamustehtävissä, mm. Merentutkimuslaitoksen johtokunnan jäsenenä ja varapuheenjohtajana, Saimaan kanavan hoitokunta jäsenenä ja varapuheenjohtajana, veneilyasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja, merenkulun neuvottelu-kunnan jäsenenä, puolustustaloudellinen suunnittelukunnan logistiikkasektorin jäsenenä, Euroopan meriturvallisuusviraston hallintoneuvoston jäsenenä, Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen johtokunnan jäsenenä, liikenneväyläneuvottelukunnan asiantuntijana, hätäkeskuslaitoksen johtokunnan puheenjohtajana ja Meriliiton puheenjohtajana.

Mylly on myös toiminut EU:n Twinning-hankkeissa projektinjohtajana Virossa, Kroatiassa ja Bulgari-assa.

Markku Myllyn valinta vuoden palkinnonsaajaksi oli raadissa yksimielinen.
Merenkulun teemapalkinnolla halutaan huomioida sellainen henkilö tai taho, joka on paranta-nut merenkulun toimintaedellytyksiä, lisännyt merenkulun arvostusta, kehittänyt yhteistyötä ja/tai lisännyt ulkoista näkyvyyttä.

Merenkulun teemapalkinto luovutettiin Merenkulkualan teemapäivän yhteydessä 15.3. m/s Mariellalla Helsingissä. Palkinnon myöntämisestä päättävät Viking Line Abp, Tallink Silja Oy, Suomen Merimies-Unioni SMU ry – Finlands Sjömans-Union FSU rf, Suomen Laivanpäällystö-liitto – Finlands Skeppsbefälsförbund ry, Suomen Konepäällystöliitto – Finlands Maskins-befälsförbund ry ja Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 16.03.2016 | Muokattu 27.08.2021