Merenkulun teemapalkinto Per-Olof Karlssonille

06.06.2018

Merenkulun teemapalkinnon saajaksi on valittu tänä vuonna Aboa Maren johtaja Per-Olof Karlsson.

​Turun yliopiston tiedote 6.6.2018

Karlsson on toiminut kolmekymmentä vuotta merenkulun koulutuksen piirissä jaksaen aina samalla positiivisella asenteella kehittää merenkulun koulutusta ja sen toimintaympäristöä. Suomen vanhin ammatillinen oppilaitos on kasvanut toiminnaltaan entistä monipuolisemmaksi ja tavoittanut yhä laajemman oppilaskunnan.

Karlssonin johdolla Aboa Mare on suunnannut toimintaansa entistä enemmän kansainvälisille vesille ja vienyt suomalaista osaamista merenkulun koulutuksen muodossa maailmalle, muun muassa Filippiineille sekä viimeisimpänä solminut yhteistyösopimuksen Etelä-Korean merenkulkukoulun kanssa. Yhteistyö alan toimijoiden kanssa on ollut helppoa ja hedelmällistä, ongelmiin on löytynyt aina ratkaisu.

Per-Olof Karlsson valmistui merikapteeniksi 1985 Turusta ja ehti toimia kauppalaivastossa useampia vuosia. Vuonna 1988 hän aloitti opettajana Turussa mutta yhdisti opetustehtävät ja meriuran vuosien ajan. Vuodesta 2002 lähtien hän on johtanut Aboa Marea, joka on ammattikorkeakoulu Novian ja toisen asteen oppilaitos Axxellin merenkulun koulutusta antava yhteenliittymä.

Merenkulun teemapalkinnolla halutaan huomioida sellainen henkilö tai taho, joka on parantanut merenkulun toimintaedellytyksiä, lisännyt merenkulun arvostusta, kehittänyt yhteistyötä tai lisännyt alan ulkoista näkyvyyttä. Karlssonin valinta tämän vuoden palkinnonsaajaksi oli raadissa yksimielinen.

Merenkulun teemapalkinto luovutettiin Meriturvallisuusseminaarin yhteydessä 6.6.  Helsingissä. Palkinnon myöntämisestä päättävät Viking Line Abp, Tallink Silja Oy, Suomen Varustamot ry – Rederierna i Finland rf, Suomen Laivanpäällystö-liitto – Finlands Skeppsbefälsförbund ry, Suomen Konepäällystöliitto – Finlands Maskins-befälsförbund ry ja Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus.

Aiemmat palkinnonsaajat löytyvät osoitteesta http://www.utu.fi/fi/yksikot/mkk/toiminta/konferenssit/teemapalkinto/Sivut/teemapalkinnon-saajat.aspx

Päivi Söderholm
johtava suunnittelija