Merenkulun teemapalkinto vakuutusneuvos Helena Jaatiselle

11.04.2013

Helena Jaatinen on yli kolmenkymmenen vuoden ajan tehnyt aktiivisesti työtä merenkulun toimintaedellytysten parantamiseksi.

Turun yliopiston tiedote 11.4.2013

Vakuutusneuvos Helena Jaatinen on saanut tämän vuoden Merenkulun teemapalkinnon. Hän on arvostettu vaikuttaja, joka toimi Merimieseläkekassan toimitusjohtajana vuosina 1986–2012 sekä useissa merkittävissä luottamustoimissa niin työeläke- ja merenkulkualalla kuin eri järjestöissä. Hän toimii edelleen hallituksen jäsenenä Keskinäinen Vakuutusyhtiö Pohjantähdessä, Danske Invest Rahastoyhtiössä ja Suomen Hypoteekkiyhdistyksessä. Helena Jaatisen valinta vuoden palkinnonsaajaksi oli raadissa yksimielinen.

Helena Jaatinen on toiminnallaan kehittänyt merkittävästi yhteistyötä ja yhtenäisyyttä työeläkealalla sekä vaikuttanut merimieseläkelainsäädännön kehittymiseen nykyisenkaltaiseksi. Hänen johdollaan on Merimieseläkekassasta muodostunut uudenaikainen, merenkulkijoiden hyvinvointia ja työurien pidentämistä edistävä asiantuntijaorganisaatio. Hän oli itse aktiivisesti työelämässä 67-vuotiaaksi asti, ennen kuin siirtyi vanhuuseläkkeelle.

Merenkulun teemapalkinto luovutetaan vuosittain Merenkulkualan teemapäivän yhteydessä. Nyt jo 28. teemapäivä järjestettiin torstaina 11.4. m/s Silja Serenadella Helsingissä.

Palkinnolla halutaan huomioida sellainen henkilö tai taho, joka on
– parantanut merenkulun toimintaedellytyksiä
– lisännyt merenkulun arvostusta
– kehittänyt yhteistyötä ja/tai
– lisännyt ulkoista näkyvyyttä.

Palkinnon myöntämisestä päättävät Viking Line Abp, Tallink Silja Oy, Suomen Varustamot ry – Rederierna i Finland rf, Suomen Merimies-Unioni SMU ry – Finlands Sjömans-Union FSU rf, Suomen Laivanpäällystöliitto – Finlands Skeppsbefälsförbund ry, Suomen Konepäällystöliitto – Finlands Maskinsbefälsförbund ry ja Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus.
Luotu 11.04.2013 | Muokattu 11.11.2020