Meriliitto ja Turun yliopisto laativat ajankohtaista meriklusteriselvitystä

10.09.2015

Suomen merelliset elinkeinot ovat viime vuosina käyneet läpi merkittäviä rakenteellisia muutoksia, jotka ovat johtuneet globalisaatiosta, kansallisista kilpailukykytekijöistä sekä runsaista omistusmuutoksista.

Turun yliopiston tiedote 10.9.2015

​Tämän johdosta Meriliitto ry toteuttaa yhteistyössä Turun yliopiston kanssa parhaillaan selvitystä Suomen meriklusterin nykytilasta ja sen tulevaisuudesta. Selvitys on osa työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) meriteollisuuden toimintaympäristön kehittämisohjelmaa.

Hankkeessa selvitetään meriklusterin nykyinen laajuus, päivitetään sen vaikuttavuusluvut, analysoidaan klusterissa tapahtuneet muutokset, arvioidaan ulkomaisen omistuksen vaikutusta ja Suomen investointi-ilmapiiriä sekä kilpailukykytekijöitä vuoteen 2020 mennessä. Lisäksi analysoidaan meriklusterin nykyistä innovaatiojärjestelmää ja arvioidaan Suomen meriklusterin nykyistä osallistumista kansainvälisiin arvoverkostoihin ja tehdään ehdotuksia alan kehittämiseksi. Työ sisältää myös ehdotuksen järjestelyistä, joilla klusterin tiedot voitaisiin vuosittain päivittää.

Tutkijat suorittavat parhaillaan yrityshaastatteluja ja analysoivat yli 2000 alan toimijalle lähetettyjä kyselyitä. Syksyllä teemasta järjestetään alustavien tulosten pohjalta vuorovaikutuksellisia seminaareja. Loppuraportti toimialan tilasta julkaistaan keväällä 2016.

– Meriteollisuus, varustamot ja satamat ovat olleet nopeassa muutoksessa ja niistä on paljon esitetty mielipiteitä myös mediassa. Kuitenkaan käytettävissä ei ole ollut tuoretta, luotettavaa klusterin vaikuttavuustietoa. Siksi on merkittävää, että uusi selvitys on saatu liikkeelle TEM:n ja elinkeinojen yhteistyöllä. Samalla meille on avautunut myös mahdollisuus arvioida klusterin tulevaisuuden menestystekijöitä, korostaa Meriliitto ry:n puheenjohtaja Mikko Niini.

Työ on jatkoa vuosina 2003 ja 2008 tehdyille vastaaville selvityksille. Hankkeen päärahoittaja on TEM. Meriliiton kautta työhön osallistuvat myös Meriteollisuus ry, Suomen Satamaliitto ja Satamaoperaattorit ry, Merimieseläkekassa, Merenkulun Säätiö, eräät luokituslaitokset, Helsingin ja lounaisrannikon kaupungit sekä johtavat suomalaisomisteiset varustamot.

Luotu 10.09.2015 | Muokattu 05.08.2021