Meriteollisuuden alihankkijoilta edellytetään aikataulujen pitämistä, luotettavuutta ja laatua

27.08.2015

MKK:n Meriteollisuuden alihankkijaverkostot 2015 -selvityksen mukaan meriteollisuuden alihankkijoilta edellytettävien ominaisuuksien kärjessä ovat aikataulujen pitävyys, luotettavuus, laatu ja osaaminen. Alihankintaverkostossa prosessin hallinta korostuu.

​Turun yliopiston tiedote 27.8.2015

Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus julkaisi eilen Meriteollisuuden alihankkijaverkostot 2015 -selvityksen osana Merilogis-hanketta. Selvityksen mukaan aikataulujen pitäminen, luotettavuus ja laatu ovat paitsi alihankkijoille tärkeitä ominaisuuksia, myös tärkeimpiä kehittämisen kohteita ja alihankkijan vaihtumiseen johtaneita syitä.

Myös kustannus- ja kokonaistehokkuus on voimakkaasti kilpaillulla laivanrakennusalalla erittäin tärkeää. Tiivistetysti voidaan todeta, että prosessin hallinta (tuotannon ja kustannusten hallinta, aikataulutus sekä verkostojen ja informaation hallinta) korostuu toimittaessa osana alihankintaverkostoa.

Konepuolen kokonaistoimittajia ja perussuunnittelun osaajia tarvitaan

Nykyisiä ja tulevaisuuden toimittajatarpeita kartoitettaessa selvityksessä nousivat esille erityisesti konepuolen kokonaistoimittajat sekä perussuunnittelun alihankinnassa käytettävät erikoisosaajat, suunnittelijat ja toisaalta sähkölaitteiden käyttöönottoon liittyvät ammattilaiset.

Vaikka merenkulkualalle suuntautuneita suunnittelijoita on hyvin tarjolla, kaivataan erikoistumista ja erikoisosaamista esimerkiksi arktiseen laivanrakennukseen, risteilyalusten rakentamiseen ja offshoreteollisuuteen. Teräsrakenteet, levyseppätyöt ja koneistus nousivat esille toimijaryhmistä, joita katsottiin tarvittavan lisää. Myös LVI- ja sähkötyöt, asennustyöt sekä sisustukseen ja kalustukseen liittyvät yritykset ovat kysyttyjä.

Alihankintaverkostot pienyrityksen reitti meriteollisuuteen

Yksittäisten yritysten alihankkijaksi eteneminen on useimmiten moniportaisen prosessin takana. Yhteydenotto ja oma aktiivinen palvelujen ja tuotteiden esittely tai tarjouskilpailuun osallistuminen toimivat ensimmäisenä askeleena uuden yrityksen alihankintaverkostoon etenemisessä. Yhteydenoton lisäksi on kuitenkin täytettävä päämiehen edellyttämät muut vaatimukset. Usein osaaminen pitää todentaa referensseillä, suosituksilla ja auditoinneilla. Pääalihankkijoina toimivien yritysten alihankintaverkostoihin mukaan pääseminen voi toimia pienyrityksen reittinä meriteollisuuden toimialalle.

Selvityksessä on mukana listaus tämänhetkisistä meriteollisuuden alihankkijayrityksistä. Listaus perustuu muun muassa haastatelluilta alan veturiyrityksiltä saatuihin yrityskontakteihin sekä kyselyyn vastanneiden yritysten tietoihin. Selvityksen tavoite on helpottaa yritysten tuotteiden ja palveluiden kysynnän paikallistamista.

Selvitys kokonaisuudessaan http://mkkdok.utu.fi/pub/tools/finlist.php#b

Luotu 27.08.2015 | Muokattu 05.08.2021