Meriveden lämpötilan ja sinileväpitoisuuden voi nyt tarkastaa Saaristomeri-sivustolta

09.06.2015

Seilin vedenlaadun mittausaseman tiedot voi jatkossa katsoa Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen ylläpitämiltä sivuilta. Asema mittaa lähes reaaliaikaisesti veden lämpötilaa, suolaisuutta, happipitoisuutta, sameutta sekä kasviplankton- ja sinileväpitoisuutta.

​Turun yliopiston tiedote 9.6.2015

Meriveden laadun voi kesäkuusta 2015 alkaen tarkistaa Turun yliopiston Saaristomeri-sivustolta, josta löytyvät myös suosittu Seilin sääksikamera ja säätiedot. Seilin saaren pohjoispuolella sijaitseva automaattinen vedenlaadun seuranta-asema mittaa veden lämpötilaa, suolaisuutta, happipitoisuutta, sameutta sekä plankton- ja sinileväpitoisuutta.

– Halusimme lisätä vedenlaadun mittaustulokset Saaristomeri-sivustolle, jotta ihmiset voisivat helposti tarkistaa verkosta esimerkiksi veden lämpötilan ja sinileväpitoisuuden. Meriveden lämpötilassa voi jo havaita vuodenaikojen vaihteluun liittyviä muutoksia, sillä pintaveden lämpötila alkoi nousta nopeasti toukokuun aikana. Sinilevien määrä puolestaan on yleensä suurimmillaan kesän lopulla, jolloin varsinkin tyynellä säällä pintaveden haitallisten sinilevien määrä voi nousta erittäin suureksi, sanoo Seilin asemanjohtaja Jari Hänninen Turun yliopistosta.

Veden ominaisuuksia mitataan pinnasta pohjaan metrin syvyysvälein neljä kertaa päivässä. Aseman mittaustulokset päivittyvät automaattisesti internetiin.

– Mittausaseman tarkoituksena on kerätä tietoa veden yleisestä laadusta, syvyyssuuntaisesta kerrostuneisuudesta ja niissä tapahtuvista muutoksista avovesikauden aikana. Nykyaikaiset seurantamenetelmät tuottavat entistä tarkempaa tietoa tutkimuksen tarpeisiin. Tutkimustuloksia voidaan taas hyödyntää edelleen esimerkiksi ympäristönsuojelussa. Nyt nämä reaaliaikaiset tiedot ovat myös helposti yleisön nähtävissä, kertoo projektipäällikkö Olli Loisa Turun ammattikorkeakoulusta.

Kesän 2015 aikana Saaristomeren tutkimuslaitos lisää mittausasemaan myös erillisen sääaseman, joka mittaa ilman lämpötilaa, ilmanpainetta, ilmankosteutta, sademäärää sekä tuulen nopeutta ja suuntaa. Kun sääasema otetaan käyttöön, mittausasemasta tulee Suomen ensimmäinen seuranta-asema, joka mittaa ilman ja meren ominaisuuksia samaan aikaan samalla pisteellä.

Vedenlaadun seuranta-asema on ollut toiminnassa vuodesta 2006 lähtien. Seurannan toteuttaa Turun ammattikorkeakoulu, yhteistyössä Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen, Ilmatieteen laitoksen ja muiden FINMARI-yhteistyökumppaneiden kanssa.

>> Saaristomeri-sivuston vedenlaadun seuranta-asema: http://saaristomeri.utu.fi/odas/

Luotu 09.06.2015 | Muokattu 04.08.2021