Mihin aikamme kuluu? Kansainvälinen konferenssi kokoaa pari sataa ajankäytön tutkijaa Turkuun

21.07.2014

Turussa järjestetään 30.7.–1.8.2014 kansainvälinen ajankäyttötutkijoiden konferenssi IATUR 2014. Konferenssin teemana on Time use – from theory to praxis.

Turun yliopiston tiedote 21.7.2014

IATUR 2014 tarjoaa kokonaisvaltaisen ja monipuolisen katsauksen ajankäyttötutkimuksen satavuotiseen historiaan, nykytilaan ja tulevaisuuteen.

Konferenssissa käsitellään esimerkiksi seuraavanlaisia kysymyksiä: Mihin aikamme kuluu? Jääkö työltä tilaa vapaa-ajalle? Miten ja missä vietämme aikaa yhdessä? Entä millä tavoin ajankäyttö liittyy hyvinvointiin?

Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan konferenssiin ja sen lehdistötilaisuuteen torstaina 31.7. Tilaisuudessa on loistava mahdollisuus tavata alan maineikkaimpia tutkijoita ja kysyä ajankäyttöön liittyvistä asioista! Päivän aikana voivat toimittajat halutessaan myös osallistua työryhmiin (ks. ohjelma www.iatur2014.fi).

Torstain 31.7. ohjelma Åbo Akademin tiloissa Arkenissa (Tehtaankatu 2)
08.00 alkaen rekisteröityminen ja akkreditoituminen infopisteessä
11.00–13.00 Time use studies: A hundred years -työryhmäsessio (Armfelt-sali). Puheenjohtajana William Michelson ja esitykset:
Jonathan Gershuny (Iso-Britannia): Pre-history and early years: Time diary research up to the 1930s
William Michelson (Kanada): Time use and social well-being: A timeline
Ignace Glorieux (Belgia): Subjective indicators and meanings of time in time-use studies
Michael Bittman (Australia): A century of the social policy motives for collecting time use data
Andrew Harvey (Kanada): Merging time-space studies in the 1990s
Claes Rydenstam (Ruotsi) & Iris Niemi (Suomi): From national to harmonized time-use studies

13.00–13.30 Pressitilaisuus ja kahvit. Vetäjänä Anu-Hanna Anttila. Toimittajilla on mahdollisuus haastatella alan tutkijoita.

13.30–14.30 Lounastauko (omarahoitteinen)
14.30–16.30 Time use research in the future -paneeli (Armfelt-sali). Vetäjänä Jonathan Gershuny (Iso-Britannia) ja osallistujina Hannu Pääkkönen (Suomi), Ignace Glorieux (Belgia), Indira Hirway (Intia) ja Cathleen Zick (Yhdysvallat).

Maailmankonferenssi järjestetään vuosittain eri puolella maailmaa. Suomessa se on pidetty 30 vuotta sitten Tilastokeskuksessa. Konferenssin järjestävät Åbo Akademi, Turun yliopisto, Tilastokeskus, Kansaneläkelaitos sekä IATUR (International Association of Time Use Research)

IATUR 2014 -konferenssin järjestäjät toivottavat teidät lämpimästi tervetulleiksi!

Luotu 21.07.2014 | Muokattu 23.07.2021