Mihin kaikkeen droonit kykenevät maa- ja metsätaloudessa? Kongressi kerää yhteen tutkijat, teknologiayritykset sekä maa- ja metsätalouden ammattilaiset

22.11.2018

Turun yliopiston järjestämässä Droonit maa- ja metsätaloudessa -kongressissa keskustellaan droonien eli miehittämättömien ilma-alusten monista eri käyttökohteista maa- ja metsätaloudessa. Kaksipäiväinen kongressi kokoaa Naantaliin alan tutkijat, teknologia-asiantuntijat sekä joukon maa- ja metsätalousalan ammattilaisia.

​Turun yliopiston tiedote 22.11.2018

Aika: torstai 29.11 klo 10.00–18.00 & perjantai 30.11. klo 9.00–16.00.
Paikka: Naantalin Kylpylä, Matkailijantie 2, Naantali

Droonit ovat kehittyneet viime vuosina nopeasti, minkä seurauksena niiden käyttömahdollisuudet ovat entistä monipuolisemmat.

– Droonin avulla pellon tai metsän kartoittaa halvalla, nopeasti ja kattavasti. Maatalouden sovellukset ovat keskittyneet täsmäviljelyyn ja esimerkiksi ravinnetasoja tai rikkakasvien määrää voidaan kartoittaa droonien avulla. Ne ovat monessa asiassa todella lupaavia, mutta tarvitaan vielä paljon tutkimusta, jotta droonien koko potentiaali saadaan hyötykäyttöön, toteaa kongressin ideoinut molekulaarisen kasvibiologian yliopisto-opettaja Esa Tyystjärvi Turun yliopistosta.

Droonit maa- ja metsätaloudessa -kongressin tarkoituksena on toimia lähtölaukauksena droonien käytön ja niihin liittyvän tutkimuksen leviämiselle maa- ja metsätalouteen vauhdittamalla teknologian käyttöönottoa ja luomalla uusia yhteistyöverkostoja.

– Kongressi kestää kaksi päivää ja koostuu pääasiassa asiantuntijoiden pitämistä luennoista ja posteriesityksistä. Ohjelmassa on myös verkostoitumistilaisuus ja droonien lentonäytös. Mukana ovat useat tutkimuslaitokset ja palveluntarjoajat, mutta myös maanviljelijät ja metsänomistajat, jotka tulevaisuudessa hyötyvät yhä enemmän ilmakuvauksiin perustuvista työkaluista, kertoo tapahtuman järjestelyistä vastaava projektitutkija Tinja Pitkämäki.

Kansainvälistä huippututkimusta ja suomalaista osaamista

Kongressin ensimmäinen päivä keskittyy tieteeseen ja toinen päivä käytännön sovelluksiin. Tapahtuman kielinä ovat suomi ja englanti. Kutsutut pääpuhujat edustavat sekä kansainvälistä huippututkimusta että suomalaista osaamista.

Torstaina esiintyvät apulaisprofessori Lammert Kooistra Wageningenin yliopistosta aiheenaan kasvin ominaisuuksien mittaaminen viljelykokeissa korkearesoluutioisten ilmakuvien avulla sekä professori Antonio Maria Garcia Tommaselli São Paulon yliopistosta, joka puhuu drooneilla tehtävän kaukokartoituksen potentiaalista maatalouden digitalisaatiossa trooppisilla alueilla.

Perjantaina lavalle astuvat maanviljelyteknologian asiantuntija Jussi Knaapi, jolla myös on pitkä käytännön kokemus drooneista, sekä Metsä Groupin jäsenpalvelujohtaja Juha Jumppanen.

– Useammista asiantuntijaesitelmistä koostuvissa istunnoissa käsitellään perjantaina uusia, kehitteillä olevia menetelmiä ja erikoisantureiden, kuten hyperspektrikuvauksen, tuomia mahdollisuuksia, Tyystjärvi kertoo.

Kongressin järjestää Turun yliopisto yhteistyössä Aalto-yliopiston, Luonnonvarakeskuksen, Arctic Drone Labsin, Tampereen teknillisen yliopiston, Maanmittauslaitoksen sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa. Tapahtuman sivut löytyvät osoitteesta: http://drones2018.utu.fi/

Video median käyttöön: Projektitutkija Tinja Pitkämäki kertoo, miten drooneja voidaan hyödyntää maa- ja metsätaloudessa. https://youtu.be/hpO3CsETMU8

Tinja Pitkämäki
tievpi@utu.fi