Miksi henkisen hyvinvoinnin palvelut kasvavat rajua vauhtia?

23.11.2016

Henkisen hyvinvoinnin ja itsensä kehittämisen palvelut ovat kasvattaneet suosiotaan ja synnyttäneet samalla joukon uusia ammatteja ja asiantuntijuuden muotoja. Travelling and transforming therapeutics: Subjectivity, materiality and inequality -workshop pureutuu aiheeseen sosiologian ja antropologian näkökulmasta.

​Turun yliopiston tiedote 23.11.2016

Erilaisista onnellisuuden, itsensä kehittämisen ja henkisen hyvinvoinnin palveluista on tullut yhä näkyvämpi osa nyky-yhteiskuntaa. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi itsehoito-oppaat, elämäntaitovalmennus, henkisen kasvun kurssit, itsenmittauksen käytännöt, voimaantumisryhmät sekä vaihtoehto- ja täydentävät hoidot. Nämä palvelut ovat kasvattaneet suosiotaan ja synnyttäneet joukon uusia ammatteja ja asiantuntijuuden muotoja.

Sosiologian oppiaineessa aihepiiriin on pureuduttu kahdessa tutkimushankkeessa, Koneen säätiön rahoittamassa Mielen arvoitus: Vertaileva tutkimus terapeuttisesta tiedosta ja minuudesta sekä Suomen Akatemian rahoittamassa Terapeuttisen jäljillä: Etnografinen tutkimus hyvinvoinnista, politiikasta ja eriarvoisuudesta. Hankkeiden osana Turun yliopistossa järjestetään 1.–2.12. kansainvälinen workshop Travelling and transforming therapeutics: Subjectivity, materiality and inequality.

Työpaja pureutuu tarkastelemaan terapeuttisten palveluiden käyttötapoja, merkityksiä ja vaikutuksia eri sosiaalisissa, kulttuurisissa ja maantieteellisissä konteksteissa. Terapeuttiset käytännöt ovat luonteeltaan ylirajaisia ja matkustavat paikasta toiseen saaden erilaisia merkityksiä eri konteksteissa.

Työpajassa tutkitaan moninaisia psykologisia, henkisiä, hengellisiä ja terveyteen liittyviä käytäntöjä, joita ihmiset hyödyntävät itsensä ja kehonsa muokkaamisessa. Tätä kautta valotetaan vallankäyttöä ja eriarvoisuutta nykymaailmassa ja kartoitetaan syitä henkisen hyvinvoinnin ja itsensä kehittämisen palveluiden kasvavaan suosioon ja vetovoimaan.

Tapahtuman keynote-puhujiksi saapuvat Helen Lambert Bristolin yliopistosta, Ole Jacob Madsen Oslon yliopistosta sekä Eeva Sointu Smith Collegesta.

>> Travelling and transforming therapeutics: Subjectivity, materiality and inequality  https://www.utu.fi/fi/yksikot/soc/yksikot/sosiologia/travelthera/Sivut/home.aspx

>> Tracking the therapeutic: Ethnographies of wellbeing, politics and inequality http://trackthera.utu.fi/

Lisätietoja: Suvi Salmenniemi suvi.salmenniemi[at]utu.fi

Median edustajia pyydetään ilmoittautumaan etukäteen: transtera[at]gmail.com