Miksi ”uskonnottomuus” on uusi uskonto? – Professori Linda Woodhead luennoi Helsingissä

21.06.2016

Linda Woodhead vierailee Helsingissä 28.6.–1.7. Helsingin yliopiston uskontotieteen oppiaineen järjestämässä konferenssissa ”Relocating Religion”. Woodhead luennoi otsikolla ”Why ’no-religion’ is the new religion” (Miksi uskonnottomuus on uusi uskonto?).

​Turun yliopiston tiedote 21.6.2016

Yhä useammat ihmiset eri tutkimuksissa toteavat, etteivät he kuulu mihinkään uskontokuntaan. Tämä uskonnottomien ja uskontokuntiin kuulumattomien ryhmä kasvaa länsimaissa tasaisesti. Isobritannialaisten nuorten keskuudessa ”uskonnottomat” ovatkin tällä hetkellä suurin ryhmä.

Tämä kehitys nostaa esille monia kysymyksiä: Mikä luonnehtii näitä ihmisiä? Suhtautuvatko he kielteisesti uskontoon vai ovatko he vain välinpitämättömiä uskonnon suhteen? Maallistuvatko länsimaat kokonaisuudessaan? Ovatko ateismin erilaiset muodot lähtökohtaisesti vahvoilla? Mitkä ovat ne taustalla olevat syyt, jotka vaikuttavat uskonnottomuuden nousuun? Mitä tämä kehitys tarkoittaa tulevaisuuden suhteen?

Linda Woodhead on Lancasterin yliopiston uskontososiologian professori ja yksi keskeisimmistä kansainvälisistä asiantuntijoista uskonnon ja uskonnottomuuden saralla. Tutkimustyönsä ohella prof. Woodhead osallistuu aktiivisesti julkiseen keskusteluun uskonnon paikasta nyky-yhteiskunnissa. Hän on muun muassa järjestänyt ”Westminster Faith Debates” -tilaisuuksia, joista on muodostunut näkyvä keskustelufoorumi, jossa tieteentekijät ja julkisuuden henkilöt pohtivat uskontoa, sen paikkaa yhteiskunnassa ja käyvät arvoihin liittyvää keskustelua.

”Relocating Religion” konferenssiin 28.6.–1.7. Helsingissä osallistuu yli 400 kansainvälistä tieteentekijää. Neljän konferenssipäivän aikana keskustellaan monista merkittävistä ja äärimmäisen ajankohtaisista teemoista suhteessa kysymyksiin uskonnosta ja sen paikasta maailmassa. Miten nykypäivän media muuttaa uskontoa? Mitä islamille tapahtuu Euroopassa? Mikä on fundamentalismin tilanne tänä päivänä? Mikä on katsomusaineiden opetuksen tilanne Euroopan eri maissa? Millaisia muotoja saa uusi uskonnollisuus ja henkisyys?

Median edustajat voivat saada mahdollisuuden osallistua konferenssiin ottamalla yhteyden konferenssijärjestäjiin. Järjestäjät vastaavat myös haastatteluaikojen varaamisesta. Lisätietoa ja mahdolliset haastatteluvaraukset pyydetään osoittamaan järjestelytoimikunnalle Helsingin yliopistossa:

Professori Tuula Sakaranaho (tuula.sakaranaho@helsinki.fi) +358 50 5171838
Konferenssisihteeri Katri Karhunen (katri.karhunen@helsinki.fi)

Turun yliopistossa:
Suomen Uskontotieteellisen Seuran sihteeri Anna Haapalainen (anna.haapalainen@utu.fi)

Lisätietoa tapahtumasta ja professori Linda Woodheadista:

Prof. Linda Woodhead:

Relocating Religion konferenssi:

Konferenssin järjestävät Helsingin yliopisto, Åbo Akademi, Turun yliopisto, Donnerska institutet & Suomen Uskontotieteellinen seura ry.

***

Varför är ”religionslöshet” den nya religionen? - prof. Linda Woodhead föreläser i Helsingfors

Linda Woodhead besöker Helsingfors den 28.6. – 1.7. i samband med konferensen Relocating Religion som arrangeras vid ämnet religionsvetenskap vid Helsingfors universitet. Woodhead föreläser över rubriken ”Why 'no religion' is the new religion” (Varför är religionslöshet den nya religionen?).

Allt fler människor anger i olika undersökningar att de inte hör till någon religion och gruppen ”icke-religiösa” växer i många länder i Västvärlden. Bland unga i Storbritannien är ”ickereligiösa” nu den dominerande gruppen.

Här finns många frågor: Vad är betecknande för de här människorna? Är de helt negativa till religion, eller bara ointresserade? Håller väst på att sekulariseras helt och hållet? Är former av ateism starkt på frammarsch? Och vad är de bakomliggande orsakerna till den här utvecklingen? Vad innebär förändringen för framtiden?

Linda Woodhead är professor i religionssociologi vid Lancaster University och en av de främsta internationella experterna i frågor om samtida religion. Vid sidan om sin forskning har Prof. Woodhead också aktivt engagerat sig i den offentliga diskussion om religion i dagens samhälle. Hon har bl.a. arrangerat ”Westminster Faith Debates” som blivit ett synligt forum för diskussion mellan akademiker och offentliga personer.

Konferensen Relocating Religion den 28.6 – 1.7. lockar över 400 deltagare till Helsingfors. Under de fyra dagarna diskuteras många viktiga teman i anslutning till frågor om religion i dagens värld. Hur förändras religion av samtida media? Vad händer med islam i Europa? Vilken plats har fundamentalism idag? Vilka frågor väcks om religions- och livsåskådningsundervisningen i olika europeiska länder? Vilka former tar sig den nya religiositeten och andligheten?

Genom att kontakta arrangörerna finns möjlighet för media att delta i konferensen. Arrangörerna kan också förmedla kontakt för intervjuer. För mera information, och bokning av intervju, kontakta arrangörerna vid Helsingfors universitet:

Professor Tuula Sakaranaho (tuula.sakaranaho@helsinki.fi) +358 50 5171838
Konferenssekreterare Katri Karhunen (katri.karhunen@helsinki.fi)

Vid Turku universitet:
Religionsvetenskapliga sällskapets sekreterare Anna Haapalainen (anna.haapalainen@utu.fi)

För mera information, se även:

Prof. Linda Woodhead:

Konferensen Relocating Religion:

Konferensen arrangeras av Helsingfors universitet, Åbo Akademi, Turku universitetet, Donnerska institutet och Religionsvetenskapliga sällskapet i Finland rf.

Luotu 21.06.2016 | Muokattu 21.06.2016