Milloin yksilöä saa holhota?

08.04.2015

UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikkö järjestää 21. huhtikuuta seminaarin aiheesta ”Holhous ja huolenpito”. Seminaarissa tarkastellaan eri tieteiden näkökulmasta kysymystä siitä, miten ja missä määrin yksilöiden toimintaa voidaan ja pitää rajoittaa heidän terveytensä ja hyvinvointinsa edistämiseksi.

​Turun yliopiston tiedote 8.4.2015

Seminaarin tavoitteena on monipuolinen ja monitieteinen lähestyminen näihin ja muihin holhoamiseen ja huolenpitoon liittyviin kysymyksiin. Mikä on liiallista holhoamista? Missä määrin olemme velvoitettuja pitämään huolta toisista? Missä määrin yksilön pitää antaa käyttäytyä itselleen vaarallisella tavalla? Millaisia riskejä saamme ottaa oman terveytemme suhteen? Entä miten lapsista ja eri tavoin sairaista tulisi huolehtia? Milloin ja millä ehdoin sairaus oikeuttaa holhoamisen? Mikä on holhoamisen ja huolenpidon ero, vai onko niillä eroa?
Tapahtuman järjestää Turun yliopistossa toimiva UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikkö yhteistyössä Turun yliopiston filosofian oppiaineen kanssa ja se on jatkoa yksikön viimevuotiselle Tieteen luotettavuus ja terveystutkimuksen journalismin etiikka -seminaarille. Seminaari on kaikille avoin ja maksuton. Seminaari sopii erityisesti aiheesta kiinnostuneille tutkijoille, opiskelijoille ja muille terveys- sekä sosiaalialan ammattilaisille.
Media on tervetullut seuraamaan seminaaria 21.4. kello 9.30–13.00 Turun yliopiston Calonia-rakennuksen (Caloniankuja 3) luentosaliin Cal4. Voitte myös jakaa tietoa kaikille avoimesta seminaarista lukijoillenne ja kuuntelijoillenne.

Holhous ja huolenpito -seminaarin ohjelma

9.30 Avaussanat, tutkija Rosa Rantanen, UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikön pääsihteeri
9.45 Voiko pakolla hoitaa? terveystieteiden tohtori, dosentti Lauri Kuosmanen, Turun yliopiston hoitotieteen laitos

10.25 Tietääkö lastenlääkäri paremmin? – Lapsen holhoaminen orastavasta autonomiasta huolehtimisena, Turun yliopiston dosentti, lastentautien erikoislääkäri Samuli Rautava

11.05 Tauko

11.25 Itku pitkästä ilosta? Alkoholipoliittisen sääntelyn ambivalenssit – esimerkkinä yökerhojen aukioloaikojen rajoitukset, tutkija Katariina Warpenius, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Alkoholi ja huumeet -yksikkö

12.05 Vapaata laskua? dosentti Juho Ritola Turun yliopiston filosofian oppiaine

12.45 Päätössanat ja yleinen keskustelu, erikoistutkija Helena Siipi, UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikön puheenjohtaja

13.00 Seminaari päättyy

UNESCO Chair in Bioethics on kansainvälinen yliopistojen ja tutkimuslaitosten verkosto, jonka tavoitteena on lääketieteellisen bioetiikan opetuksen ja tutkimuksen edistäminen. UNESCO Chair in Bioethics Suomen yksikkö toimii Turun yliopiston filosofian oppiaineen alaisuudessa ja toteuttaa tätä tavoitetta akateemisen tieteidenvälisen yhteistyön kautta.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet www.utu.fi/tiedotteet
Luotu 08.04.2015 | Muokattu 30.07.2021