Mitä perhoset kertovat meille maailmasta?

08.08.2014

Päiväperhosten tutkiminen on avannut lajiaan laajemman ymmärryksen luonnontieteellisestä tiedosta. Tuoreimpiin perhostutkimusten tuloksiin perehdytään 11.8. Turun yliopistossa järjestettävässä seitsemännessä kansainvälisessä päiväperhosten biologiaa käsittelevässä konferenssissa.

​Turun yliopiston tiedote 8.8.2014

International Conference of the Biology of Butterflies järjestetään ensimmäistä kertaa Suomessa. Nelipäiväisen konferenssin aikana pidetään lähes sata puheenvuoroa, joissa lähestytään päiväperhosten tutkimusta eri näkökulmista perhosten monimuotoisuudesta luonnonsuojeluun ja genomiikkaan.

– Itse odotan erityisesti keskiviikkona kuultavaa Paul Brakefieldin luentoa siitä, miten viimeisen 20 vuoden ajan päiväperhoset ovat tuoneet sellaista luonnontieteellistä tietoa, jota on voitu käyttää muidenkin ryhmien ymmärtämiseen. Brakefield kertoo, miksi päiväperhoset ovat niin hyvä mallisysteemi, Turun yliopiston genetiikan professori Niklas Wahlberg sanoo.

Neljän vuoden välein järjestettävä konferenssi antaa päiväperhosten tutkijoille mahdollisuuden yhdellä kerralla saada kokonaiskuva uusimmista päiväperhostutkimuksista.

– Esimerkkinä mielenkiintoisesta luennosta voisi mainita luonnonsuojeluasioissa vahvasti kantaa ottaneen Ilkka Hanskin puheenvuoro. Hän kertoo Ahvenanmaalla tekemistään täpläverkkoperhostutkimuksista, lajin käyttämän ympäristön muutoksesta sekä niiden elinympäristöjen pirstoutumisesta, tapahtuman pääjärjestäjä Wahlberg sanoo.

Media on tervetullut kuuntelemaan luentoja ja haastattelemaan asiantuntijoita 11.–14.8. Luonnontieteiden talo 1:een Yliopistonmäelle.

Luotu 08.08.2014 | Muokattu 23.07.2021