Miten kehittää opetussuunnitelmaa ja opetussuunnitelmauudistusta?

08.05.2013

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita ollaan uusimassa vuoden 2014 loppuun mennessä. Uusien perusteiden mukaisiin paikallisiin opetussuunnitelmiin tulisi siirtyä syyslukukauden 2016 alussa. Turun yliopiston dosentin Jaana Seikkula-Leinon tuore tutkimus edellisestä uudistuksesta paljastaa onnistuneen uudistustyön keinot.

Turun yliopiston tiedote 8.5.2013

Kasvatustieteiden tohtorin Jaana Seikkula-Leinon tutkimuksessa Opetussuunnitelmien paikallinen uudistus perusopetuksessa vuosina 2004-2006 arvioidaan edellistä uudistusprosessia kaksivaiheisen, yli 40:ssä Suomen kunnassa tehdyn kyselytutkimuksen pohjalta. Opetussuunnitelmatyön paikallisen toteutuksen ja vaikutusten lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan myös opettajan roolia, eri tahojen välistä yhteistyötä sekä ns. kumppanuusmallin toteutumista uudistuksen aikana.

Tutkimus antaa runsaasti ajatuksia ja ideoita siihen, mitä opetussuunnitelmien uudistamisessa kannattaa jatkossa ottaa huomioon niin valtakunnallisella kuin paikallisella tasolla. Pontta kehitystyöhön saataisiin muun muassa tarkentamalla opetussuunnitelman perusteiden ohjaavaa luonnetta sekä ohjaamalla uudistusta entistä vahvemmin myös paikallisten tarpeiden pohjalta.

Tutkimuksessa painottuu erityisesti opettajan oppimisprosessia opetussuunnitelmauudistuksen yhteydessä. Opettajien uudistustyötä tulisi tukea lisäämällä opetussuunnitelmiin liittyvää koulutusta sekä muuta käytännön tukea, ja kumppanuusmallin toteutukseen tulisi kiinnittää aiempaa enemmän huomiota. Tutkimuksessa esitetään myös, että opetussuunnitelman perusteet voisivat tulevaisuudessa painottua oppilaiden avainvalmiuksien kehittämiseen.

Tutkimuksen laatija, kasvatustieteen tohtori ja Turun normaalikoulussa työskentelevä erikoistutkija ja opettaja Jaana Seikkula-Leino osallistui itse perusopetuksen opetussuunnitelman kehittämiseen Turun normaalikoulussa. Seikkula-Leinon tutkimus perustuu käytännön kehittämistyöstä kummunneisiin kysymyksiin: Miten opetussuunnitelma tulisi parhaalla mahdollisella tavalla jäsentää, jotta se tukisi perusopetuksen kehittymistä? Miten voitaisiin kehittää paikallinen, omaleimainen opetussuunnitelma unohtamatta valtakunnallisia tavoitteita ja sisältöjä?

Julkaisu: Seikkula-Leino, J. (2013) Opetussuunnitelmien paikallinen uudistus perusopetuksessa vuosina 2004-2006. Turku: Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan julkaisuja A:215.
ISBN: 978-951-29-5365-3 (painettu), ISSN: 0359-8829 (painettu).

Luotu 08.05.2013 | Muokattu 25.11.2020