Miten kuntaliitos näyttäytyy kuntalaisten silmin?

07.11.2013

Ihmisten kokemukset, toiveet ja mielipiteet pitää saada osaksi kuntaliitoskeskustelua. Näin koetaan Turun yliopiston kansatieteen oppiaineessa, ja tavoitteeseen pyritään järjestämällä monitieteinen seminaari, jossa tarkastellaan kuntia ja kuntaliitoksia kulttuurisista ja paikallisista näkökulmista.

​Turun yliopiston tiedote 7.11.2013

– Kuntaliitos ei ole vain hallintoa, taloutta ja palvelujen järjestämistä. On tärkeää myös kuunnella, miten kunnissa asuvat ihmiset kokevat muutokset. Suomessa on kuitenkin unohdettu tämä mikrotaso, Turun yliopiston kansatieteen professori Helena Ruotsala sanoo.

Tutkijoilta kysymys ei ole unohtunut. Kansatieteen oppiaineen suojissa aloitti vuoden alussa kaksivuotinen useamman yksittäisen tutkimuksen yhdistävä hanke, jossa selvitetään kuntalaisten kokemuksia ja ajatuksia kuntaliitoksista.

– Hanke päättyy ensi vuoden lopussa, mutta haluamme jo tässä vaiheessa kertoa tutkimusten havainnoista, Ruotsala sanoo.

Professorin mukaan tutkimus tuo esille sekä kielteisiä että myönteisiä asioita, julkisessa keskustelussa asukkaiden kokemuksina esille nousevat pääasiassa kielteiset näkökulmat.

– On tärkeää kuulla ihmisiä. Ja jos joka puolelta vyöryy esille vain negatiivisia kokemuksia, tehdyistä käytänteistä voidaan ottaa oppia, Ruotsala sanoo.
Seminaarissa puheenvuoroja kommentoi muiden muassa useiden liitosten kuntajakoselvittäjänä toiminut dosentti Arto Koski.

Seminaarin järjestävät Turun yliopiston kansatieteen oppiaine sekä sen suojissa toimiva Etnologinen tutkimus kuntarakenteen muutoksista ja kuntalaisten näkökulmasta -tutkimushanke. Tutkimusta rahoittaa Koneen säätiö.

Seminaari on kaikille avoin ja maksuton. Media on tervetullut seuraamaan seminaaria.

Meikäläisiä ja teikäläisiä: paikallisuus ja sen kokeminen uusissa kunnissa

perjantaina 15.11.2013 klo 12.00–17.15, Turun yliopisto, Calonia, Cal 4 (Caloniankatu 3)

12.00 Seminaarin avaus, professori Helena Ruotsala, Turun yliopisto, kansatiede

12.15 Identiteettiresurssien käyttö kuntamuutostilanteessa – hallintotieteiden tohtori, tutkimusjohtaja Torsti Hyyryläinen, Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti

12.45 Kun on tunteet – Kuntaliitos emotionaalisena kokemuksena – filosofian lisensiaatti, yliopisto-opettaja Minna Mäkinen, Jyväskylän yliopisto, etnologia

13.15 Onko kunta paikallinen? Paikallisuus ja meikäläisyys ihmisen kokemuksissa – filosofian tohtori, tutkimusjohtaja Sulevi Riukulehto, Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti

13.45 Paikalliset erityispiirteet osana kuntaliitosta – Mitä tapahtui Suomen pienimmälle suomenkieliselle kunnalle? – humanististen tieteiden kandidaatti Lauri Katiskoski, Turun yliopisto, kansatiede

14.15–14.45 Kahvitauko (omakustanteinen)

14.45 Kunnannimi ja paikallisidentiteetti: asukaskyselyn tuloksia – Dosentti, yliopistonlehtori Paula Sjöblom, Turun yliopisto, Kieli- ja käännöstieteiden laitos; kauppatieteiden tohtori Ulla Hakala ja metoditutkimuksen lehtori Satu-Päivi Kantola,
Turun yliopiston kauppakorkeakoulu

15.15 Mitä äänestyskäyttäytyminen kertoo paikallisesta identiteetistä ja sen säilymisestä kuntaliitoskunnissa? Rajat ylittävä äänestäminen uusien liitoskuntien kuntavaaleissa – valtiotieteiden tohtori, akatemiatohtori Sari Pikkala, Åbo Akademi, julkishallinto

15.45 Yhdistystoiminta ja paikallisuus - miksi, mitä ja missä – filosofian maisteri, tutkija Niina Koskihaara, Turun yliopisto, kansatiede

16.15 Loppukeskustelu, puheenjohtajana filosofian tohtori, dosentti Lassi Saressalo, Turun yliopisto, folkloristiikka. Esitelmiä kommentoi myös Kuntaliiton erityisasiantuntija, dosentti Arto Koski.

17.00 Seminaarin päätös

Luotu 07.11.2013 | Muokattu 08.07.2021