Molekyylibiologit kokoontuvat Turkuun vaihtamaan uusinta tietoa proteiinifosfataaseista

17.06.2015

Turussa 24.–29. kesäkuuta järjestettävän kansainvälisen konferenssin Euroopan molekyylibiologian organisaation (EMBO) Europhosphatase 2015:n keskiössä ovat vakavien sairauksien taustalla olevien proteiinifosfataasien häiriöt ja niiden tutkimus. Konferenssiin osallistuu lähes 200 soluviestinnän tutkijaa eri puolilta maailmaa.

Turun yliopiston tiedote 17.6.2015​

Kokouksen keskeisenä aiheena on proteiinifosfataasit ja niiden merkitys solujen toimintaan, normaaliin kasvuun ja kehitykseen. Proteiinifosfataasit ovat entsyymejä, jotka säätelevät lähes kaikkia solun toimintoja ja siten häiriöt näiden proteiinien toiminnassa aiheuttavatkin monia vakavia sairauksia kuten syöpää, neurologisia sairauksia, aineenvaihdunnan sairauksia ja veritauteja. Viimeaikoina lisääntynyt kiinnostus proteiinifosfataasien tutkimukseen lisää myös mahdollisuuksia kehittää uusia hoitomuotoja monia vakavia sairauksia kohtaan.

Kokouksen pääjärjestäjän, professori Jukka Westermarckin Turun yliopistossa toimiva  tutkimusryhmä on keskittynyt erään tietyn proteiinifosfataasin, PP2A:n, toiminnan selvittämiseen ihmisen eri syöpätyypeissä. Tämän fosfataasin aktiivisuuden on todettu olevan tavallista alhaisempi syöpäsoluissa. Noin 10 vuotta sitten Westermarckin ryhmä löysi ja kuvasi ensimmäisenä maailmassa kyseistä fosfataasia estävän, uuden, CIP2A:ksi nimetyn proteiinin. Sittemmin CIP2A-tasojen on todettu olevan koholla - ja samalla laskevan PP2A-fosfataasitasoja - ihmisen eri syöpätyypeissä. Westermarckin ryhmän tulokset viittaavatkin siihen, että muuttunut PP2A:n toiminta edesauttaa lääkeresistenssin kehittymistä syöpäpotilailla, ja että vaikuttamalla PP2A:ta estävän CIP2A:n toimintaan, voitaisiin syöpälääkkeiden vaikutusta tehostaa.

Turun yliopistossa ja Åbo Akademissa tehdään myös muissa tutkimusryhmissä ansiokasta fosfataasitutkimusta. Yhtenä osoituksena fosfataasien laajasta merkityksestä akatemiaprofessori Eva-Mari Aron ryhmä tutkii fosfataasien merkitystä kasvien yhteyttämisessä, aihe jolla voi olla suurta merkitystä tulevaisuuden energian tuotannossa.

Media on tervetullut tekemään juttua seminaarista.

Luotu 17.06.2015 | Muokattu 04.08.2021