Monet venäläistaustaiset käyttävät sekä Suomen että Venäjän terveyspalveluja

05.10.2017

Turun yliopiston sosiaalitieteiden laitoksen tutkija Laura Kemppainen on tarkastellut yhdessä tutkimusryhmänsä ja THL:n tutkijoiden kanssa venäläistaustaisten Suomessa asuvien henkilöiden terveyspalvelujen käyttöä artikkelissa Immigrants' Use of Health Care in Their Country of Origin: The Role of Social Integration, Discrimination and the Parallel Use of Health Care Systems.

​Turun yliopiston tiedote 5.10.2017

Turun yliopiston tutkimusryhmä on laatinut yhdessä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkijoiden kanssa Suomessa asuvien venäläistaustaisten henkilöiden terveyspalvelujen käyttöä käsittelevän tieteellisen artikkelin, joka on julkaistu Scandinavian journal of caring sciences -lehdessä.

- Havaitsimme, että noin 15 prosenttia vastanneista venäläistaustaisista maahanmuuttajista oli käynyt vuoden sisällä Venäjällä lääkärissä. Maahanmuuttajan heikko kotoutumisen taso ja suomalaisissa terveyspalveluissa koettu syrjintä olivat yhteydessä venäläisten lääkäripalvelujen käyttöön, Kemppainen kertoo.

Kemppaisen mukaan noin 10 prosenttia vastanneista ilmoitti kokeneensa syrjintää tai epäasiallista kohtelua suomalaisissa terveyspalveluissa.

- Tutkimuksemme osoittaa, kuinka tärkeitä toimiva integraatiopolitiikka ja toisaalta kulttuurinen kompetenssi ovat terveydenhuollossa. Jatkossa on tärkeää tarkastella lähemmin kahden eri valtion terveyspalvelujen käyttöön liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia, Kemppainen toteaa.

THL:n Maamu-aineistoihin pohjaava tutkimus liittyy Laura Kemppaisen johtamaan ja Koneen säätiön rahoittamaan projektiin Crossing Borders for Health and Wellbeing, joka käynnistyi alkuvuodesta. Kemppaisen lisäksi tutkimuksen tekoon osallistuivat tutkijat Teemu Kemppainen, Natalia Skogberg, Hannamaria Kuusio ja Päivikki Koponen.

Scandinavian journal of caring sciences on pohjoismainen hoitotieteeseen keskittyvä tieteellinen lehti, jota julkaisee Nordic College of Caring Science.

Teemu Kemppainen, p. 040 7400 765, teemu.t.kemppainen@helsinki.fi

Luotu 05.10.2017 | Muokattu 05.10.2017