Monitieteinen kristinuskoon keskittyvä tutkimuskeskus Turun yliopistoon

17.05.2017

Turun yliopistoon on perustettu uusi monitieteinen kristinuskon ja kristillisten kulttuurien tutkimuksen keskus. Keskuksen tavoitteena on tukea ja kehittää alan tutkimusta Turun yliopistossa ja laajemmin Suomessa sekä edistää kansainvälistä tutkimusyhteistyötä.

​Turun yliopiston tiedote 17.5.2017

Median edustajat ovat tervetulleita tutkimuskeskuksen avajaisseminaariin.
Aika: 19.5.2017 klo 12:00–16:00
Paikka: Logomo, GOTO 31 (3. krs)

Turun yliopistoon on perustettu uusi monitieteinen tutkimuskeskus Centre for the Study of Christian Cultures (CSCC). Keskus kokoaa yhteen tutkimusta ja tutkijoita, jotka keskittyvät kristinuskon tutkimukseen erilaisista, muun muassa humanistisista ja yhteiskuntatieteellisistä näkökulmista.

Tutkimuskeskuksessa tarkastellaan kristinuskon ideologisia, poliittisia, kulttuurisia ja taiteeseen, talouteen sekä arkeen liittyviä ulottuvuuksia niin historiassa kuin nykyisyydessä. Hallinnollisesti keskus sijoittuu humanistiseen tiedekuntaan historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitokselle, mutta toiminta on laitos- ja tiedekunta- ja yliopistorajat ylittävää.

– Kristinuskoon liittyvää tutkimusta tehdään Suomessa paljon, myös muilla kuin teologisilla aloilla, mutta tähän asti tutkimuskenttä on ollut hajanainen eivätkä kaikki tutkijat välttämättä tiedä toisistaan tai toistensa tutkimuksesta edes oman yliopistonsa sisällä, keskuksen johtaja, kollegiumtutkija Minna Opas kertoo.

Uusi keskus vastaa tähän hajanaisuuden haasteeseen. Keskuksen toiminnan runkona ovat kuukausittaiset alustus- ja keskustelutilaisuudet. Lisäksi keskus järjestää erilaisia seminaareja ja tilaisuuksia.

Keskuksen verkostoitumiseen keskittyvä avajaisseminaari Christian Cultures Past and Present järjestetään 19. toukokuuta. Lisätietoja seminaarista ja keskuksen muusta toiminnasta saa CSCC:n kotisivuilta (cscc.utu.fi) ja toimintaa voi seurata myös sosiaalisessa mediassa Facebookissa (https://www.facebook.com/CSCCTurku/), Twitterissä (CSCC@CSCCTurku) ja Instagramissa (CSCCTurku).

Minna Opas, minna.opas@utu.fi, 040-8345408

Luotu 17.05.2017 | Muokattu 17.05.2017