Monitieteinen seminaari pureutuu uralilaiskielten menneisyyteen uusista näkökulmista 10.‒11.2.

09.02.2016

Turun yliopistolla järjestetään yleisölle avoin monitieteinen seminaari, jossa käsitellään uralilaisten kielten puhuma-alueen ja erityisesti Fennoskandian väestöllistä menneisyyttä kielihistorian, biologian ja arkeologian näkökulmista.

​Turun yliopiston tiedote 9.2.2016

Seminaari on osa monitieteistä tutkimusyhteistyötä, joka pyrkii uusin menetelmin yhdistämään genetiikan, ekologian, arkeologian ja kielellisen historian Fennoskandian ja uralilaisten kielten puhuma-alueen väestön historiaan. Fennoscandian and Finno-Ugric past in the light of genes, languages and cultures -seminaari esittelee otoksia sekä uralilaisten kielten puhuma-alueen että erityisesti Suomen alueen väestöhistoriaan liittyvistä eri alojen tutkimuksista.

‒ Historiallisen kieliaineiston tutkimus joko perinteisin keinoin tai evoluutiobiologian viitekehyksessä on yksi tapa selvittää väestöhistorian tapahtumia, sanoo BEDLAN-työryhmän vetäjä Outi Vesakoski Turun yliopiston biologian laitokselta.

Laskennalliset menetelmät kertovat uutta uralilaisista kieliperheistä

Suomi, unkari, saamen kielet ja vaikka Ville Haapsalun esittelemät mari ja mordva kuuluvat suomalais-ugrilaisiin kieliperheeseen. Jos mukaan laitetaan vielä samojedikielet Siperiasta, muuttuu nimi uralilaiseksi kieliperheeksi.

Uralilaisten kielten sukulaisuuksia ja kielten erkaantumisen ajoituksia on tutkittu uusin laskennallisin menetelmin Turun, Tampereen ja Helsingin yliopistojen sekä Kotimaisten kielten keskuksen niin kutsuttua kielievoluutiota tutkivassa BEDLAN (Biological Evolution and Diversification of Languages) -työryhmässä.

‒ Maailmalla kieliperheiden rakentumista on tutkittu yli vuosikymmenen ajan laskennallisin evoluutiobiologian menetelmin. Turun yliopistoa pääpaikkanaan pitävä BEDLAN-työryhmä on tuonut tämän lähestymistavan uralilaiseen kielitieteeseen. Tutkimus nostaa pohjoisen metsästäjä-kalastajakansat samalle viivalle indoeurooppalaisten maanviljelykansojen kanssa, sillä toisin kuin eteläisiä naapureitaan, ei taigametsässä ja metsästäjä-kalastajien parissa alkunsa saanutta uralilaista kieliperhettä ole tähän asti pystytty tutkimaan uusin laskennallisin menetelmin, Vesakoski kertoo.

Seminaari on avoin yleisölle ja seurattavissa verkossa

Seminaari järjestetään 10.‒11.2.2016 Turun yliopistolla (ICT-City, Joukahaisenkatu 3‒5, luentosali Beta). Seminaarin ohjelma löytyy osoitteesta kielievoluutio.uta.fi. Samalta sivulta löytyy linkki myös verkkolähetykseen seminaarista.

Laskennallisen kielitieteen tutkimusta käsitellään seminaarin lisäksi perjantaina 12.2. työryhmään kuuluvan biologi Terhi Honkolan väitöstilaisuudessa, jossa vastaväittäjänä on yleisen kielitieteen professori Michael Dunn Uppsalan yliopistosta.

Koneen Säätiö on rahoittanut seminaaria.

Luotu 09.02.2016 | Muokattu 11.08.2021