Monitieteisessä symposiumissa tarkastellaan kaupunkien kuviteltuja tulevaisuuksia

14.11.2018

Miten kaupunkien tulevaisuuksia on visioitu ja hahmoteltu poliittisissa teksteissä, kirjallisuudessa tai vaikkapa elokuvissa? Miten eri tavat kertoa tulevaisuuksista vaikuttavat siihen, kuinka ne meille jäsentyvät? Entä miten me voisimme kehittää uusia tapoja kertoa kaupunkiemme tulevaisuuksista? Muun muassa näihin ja moniin muihin kaupunkien tulevaisuusvisioita koskeviin kysymyksiin etsitään ja esitetään vastauksia Turun yliopistossa 19.11.2018 järjestettävässä symposiumissa, joka tuo yhteen muun muassa kirjallisuuden, arkkitehtuurin, mediatutkimuksen, kaupunkisuunnittelun ja maantieteen tutkijoita pohtimaan kaupunkien tulevaisuuksia. Symposiumissa kuullaan puheenvuorot myös ajatushautomo Demos Helsingin ja Suomen Turvallisuuskomitean edustajilta.

​Turun yliopiston tiedote 14.11.2018

Imagining City Futures across Disciplines

Aika: ma 19.11.2018 klo 9.00–17.30
Paikka: Agora, ls. XXII, Yliopistonmäki, Turku
Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan symposiumin luentoja. Muun yleisön ilmoittautuminen symposiumiin on päättynyt.

Symposiumin keynote-luennon pitää tutkija Paul Dobraszczyk (Bartlett School of Architecture, London) aiheesta ”Postcards from the future: imagining future citites and climate change”. Dobraszczyk on julkaissut useita teoksia visuaalisen kulttuurin ja rakennetun ympäristön välisistä suhteista, viimeisimpänä Future Cities: Architecture and the Imagination (Reaktion, 2019).

Symposiumin esitelmissä käsiteltäviä aiheita ovat muun muassa ekologisten kaupunkivisioiden vaikutus Kiinan kaupunkisuunnittelussa, Blade Runner -elokuvien esittämät tulevaisuudet, osallistava kaupunkisuunnittelu, Kotka–Haminan alueen suunnittelu sekä St Louisin ja Houstonin kaupunkien tulevaisuusvisiot 1910–1960.

Turun yliopiston tutkijoiden lisäksi tilaisuudessa esitelmöivät Åbo Akademin, Aalto-yliopston, Helsingin yliopiston Kaupunkitutkimusinstituutti Urbarian, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran, ajatushautomo Demos Helsingin ja Suomen Turvallisuuskomitean edustajat.

Symposiumin järjestää Turku Institute for Advanced Studies -tutkijakollegiumin tutkija Lieven Ameel yhteistyössä Turun yliopiston SELMA-tutkimuskeskuksen ja Association for Literary Urban Studies -tutkimusverkoston kanssa.

>> Symposiumin ohjelma

>> Turku Institute for Advanced Studies -tutkijakollegiumin verkkosivusto