Muovijätteen kierrätys kiinnostaa maatalousyrittäjiä

03.02.2017

Suomessa syntyy vuosittain merkittävä määrä likaista ja sekalaista maatalousmuovijätettä, josta vain murto-osa päätyy kierrätykseen. Maa-, puutarha- ja hevostalousyrittäjät ovat toivoneet nykyistä toimivampia ja kustannuksiltaan edullisimpia keräysjärjestelmiä.

​Turun yliopiston tiedote 3.2.2017

Salon, Paimion ja Sauvon maaseutuyrittäjille tehdyssä kyselyssä selvisi, että valtaosa yrittäjistä suhtautuu positiivisesti kustannustehokkaaseen kierrättämiseen. Kyselyyn saatiin vastauksia 200 yritykseltä. Yrittäjät kaipasivat lisää tietoa jätteen kierrättämisestä, lajittelusta ja säilyttämisestä.

Kyselyn toteutti Likaisen muovijätteen keräys ja kierto (LiMuKe) -hanke, joka keskittyy maatalousmuovijätteen keräys- ja kierrätysliiketoiminnan kehittämiseen. Tutkijoiden tavoitteena on luoda monistettavia alueellisia malleja maatalousmuovijätteen keräykseen.

– Haluamme tehostaa muovijätteen keräystä ja kierrätystä. Keräysmalleja pilotoidaan pääasiassa Kanta-Hämeessä ja Varsinais-Suomessa Salon seudun maa-, puutarha- ja hevostiloilla, sanoo hankkeen projektipäällikkö Leena Erälinna Turun yliopistosta.

Hankkeessa myös etsitään ja testataan muovijätteen uusia käyttömahdollisuuksia yhteistyössä jalostavien yritysten kanssa. Turun ja Hämeen AMK:n tutkijat selvittävät, kuinka paljon eri maatalousmuoveja voidaan keräyksessä yhdistää siten, että niiden jatkojalostus on edelleen mahdollista. Samalla tutkitaan, minkä verran kyseiset jätteet sisältävät epäpuhtauksia ja miten prosessointimenetelmät sietävät niitä.

– Tavoitteenamme on saada selville alueelliset muovijätemäärät ja niiden keskittymät, tehostaa lajittelua jätteen syntypaikalla ja kehittää alueellista resurssitehokasta keräystä. Laadimme oppaan muovijätteen lajittelusta sen likaisuuden ja eri muovilajien ja -jakeiden mukaan. Lajittelulla muovijäteraaka-aineen hyödynnettävyyttä ja kierrätystä voidaan tehostaa, Erälinna toteaa.

Tutkijat haluavat selvittää, onko muovijätteen keräys- ja kierrätysliiketoiminnassa mahdollista luoda uutta kiertotalouteen liittyvää yritystoimintaa ja työpaikkoja sekä uusia muovijätteeseen perustuvia tuotteita ja palveluita.

Hanketta toteutetaan yhteistyönä Turun yliopiston Brahea-keskuksen, Hämeen ammattikorkeakoulun biotalous- ja ohutlevykeskuksen sekä Turun ammattikorkeakoulun kanssa. Turun yliopiston Brahea-keskus koordinoi hanketta ja toteuttaa keräyspilotit yhdessä HAMK:n biotalousyksikön kanssa. Hanke on käynnissä 1.9.2016–31.08.2018.

Info-tilaisuus muovijätteen kierrättämisestä 8.2.2017

Aika: 8.2.2017 klo 13–14
Paikka: Salo, Yrityssalon koulutustilat, INNOMO, Örninkatu 15 B, 2 krs.

Median edustajat ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita LiMuKe-hankkeen järjestämään info-tilaisuuteen, jossa kerrotaan muovijätteen kierrättämisestä ja kyselyn tuloksista. Paikalla on myös edustajia Salon 4H-yhdistyksestä ja 4H-liitosta sekä Envor Group Oy:stä.

Tarkempi ohjelma ja ilmoittautumisohjeet löytyvät osoitteesta www.maatalousmuovijate.fi

Leena Erälinna, p 040 684 7450, leena.eralinna@utu.fi

Luotu 03.02.2017 | Muokattu 03.02.2017