Muuttoliike ja terrorismi teemana Maantieteen päivillä

20.10.2017

Turussa järjestettävät valtakunnalliset maantieteen päivät pureutuvat muun muassa siihen, mikä saa ihmiset liikkeelle ja hakemaan turvapaikkaa. Yksi teemalla Welcome to Finland? järjestettävän tapahtuman pääpuhujista on 26.10. luennoiva terrorismitutkija Leena Malkki.

​Turun yliopiston tiedote 20.10.2017

Valtakunnalliset Maantieteen päivät haastaa tutkijat Suomen itsenäisyyden juhlavuonna pohtimaan, missä menevät Suomen mentaaliset rajat – mitä ilmiöitä olemme valmiit toivottamaan tervetulleiksi, mitkä taas vaativat kriittistä tarkastelua ja lisäymmärrystä.

– Pääteemanamme on Welcome to Finland ja kysymysmerkki. Maantieteelle tyypillinen integroiva ja monitieteellinen tarkastelukulma sopii tähän pohdintaan erinomaisesti, tapahtuman järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, Turun yliopiston maantieteen professori Jukka Käyhkö sanoo.

Käyhkön mukaan ilmaston muutos avaa mahdollisuuksia arktisella alueella, kun merijään sulaminen mahdollistaa entistä laajemman laivaliikenteen.

– Tuleeko napa-alueille uusi kultaryntäys luonnonvarojen perässä, vai pitäisikö Arktiksesta tehdä suuri suojelualue? Arktisen neuvoston puheenjohtajamaana Suomi on parin vuoden ajan keskeisessä roolissa linjaamassa pohjoisten alueiden käyttöä. Toisaalla maailmassa globaalimuutos kurjistaa elinoloja ja pakottaa ihmiset liikkeelle. Vai pakottaako? Ovatko lähtijät onnenonkijoita, ja jos ovat, onko se väärin? Kenellä on oikeus lähteä ja tulla, ja kenellä on oikeus päättää? Onko maailma jakautunut hyviin ja pahoihin? Kuka on terroristi, ja miksi hän toimii? Miten terrorismi kitketään? Miten hyvyys juurrutetaan? Lukemattomia vaikeita kysymyksiä, joiden ratkaisemista tiedeyhteisö pyrkii tukemaan tietoa ja ymmärrystä lisäämällä, Käyhkö summaa tapahtumassa ruodittavia kysymyksiä.

Tapahtuma käynnistyy keskiviikkona 25.10. jatko-opiskelijoiden työpajalla ja verkottumispäivällä.
Torstaina 26.10. vuoron saavat pääpuhujat Turun yliopiston Educarium-rakennuksen (Assistentinkatu 5) Edu1-salissa. Klo 10 tutkimusprofessori Bruce Forbes Lapin yliopiston Arktisesta keskuksesta summaa tiedeyhteisön käsitystä arktisen alueen muutoksista ja tulevaisuudesta.

Klo 11 alkavassa esityksessä pureudutaan muuttoliikkeisiin ja rajavalvontaan erityisesti oikeudenmukaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden näkökulmista, kun ihmismaantieteen professori Nick Gill Exeterin yliopistosta Isosta-Britanniasta avaa tieteen näkökulmia aikamme suureen haasteeseen.

Kello 13.00 samassa salissa puheenvuoron saa terrorismiin ja poliittiseen väkivaltaan erikoistunut yliopistonlehtori Leena Malkki Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen verkostosta.

Pääpuhujien jälkeen torstaina iltapäivällä sekä perjantaina aamupäivällä näihin ja päivän muihin teemoihin syvennytään Maantieteen päivien lukuisissa työryhmissä.

Päivien www-sivut, ohjelma ja esitelmien tiivistelmät: https://maantieteenpaivat2017.wordpress.com/

Media on tervetullut seuraamaan luentoja sekä haastattelemaan osallistujia.

Lisätietoja:
järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, maantieteen professori Jukka Käyhkö, p. 040 522 5212
tapahtuman koordinaattori Lotta Koistinen, p. 050 329 4138

**