Näkymiä näkymättömään – Turun biokuvantaminen eurooppalaiseksi kärkihankkeeksi

07.08.2015

Turku on vauhdikkaasti profiloitumassa yhdeksi Euroopan keskeisistä biokuvantamiskeskuksista, josta johdetaan sekä suomalaisia että kansainvälisiä alan tärkeimpiä verkostoja. Turku BioImaging järjestää uuden, pohjoismaisen Bridging Nordic Imaging -verkoston avajaiskokouksen Turussa 13.–14. elokuuta. Biokuvantaminen on noussut sairauksien diagnosoinnissa ja biolääketieteellisessä tutkimuksessa maailman kenties tärkeimmäksi menetelmäkokonaisuudeksi.

​Turun yliopiston tiedote ja mediakutsu 7.8.2015

Biokuvantaminen on viime vuosina noussut maailmanlaajuisesti biolääketieteellisen tutkimuksen kenties tärkeimmäksi menetelmäkokonaisuudeksi. Se käsittää muun muassa uusia kolmiulotteisia ja erittäin korkean erottelukyvyn mikroskopiatekniikoita, non-invasiivisia eli kajoamattomia kudosten ja potilaiden kuvantamismenetelmiä, sairauksien diagnosoinnissa käytettäviä menetelmäyhdistelmiä ja tulosten tietokonepohjaista analysointia.

Turku Bioimaging koordinoi uutta pohjoismaista Bridging Nordic Imaging –verkostoa. Elokuun 13. –14. järjestettävän verkoston aloitussymposiumin teema on "Biokuvantaminen löytöjen ja innovaatioiden työkaluna atomeista anatomiaan" (Bridging Nordic Imaging - Enabling discoveries from atoms to anatomy). Seminaarin järjestää Turku BioImaging.

Media on tervetullut seuraamaan kokousta ja uutisoimaan aiheesta. Seminaaripaikkana on Arken-rakennus Tehtaankatu 2:ssa, ohjelma löytyy osoitteesta http://www.bioimaging.fi/nordic-imaging/programme/. Olemme lisäksi varanneet perjantaina 14.8. klo 10.00–10.30 mahdollisuuden haastatella päävierastamme, yhdysvaltaisen Janelia Campuksen kuvantamiskeskuksen uutta johtajaa Teng-Leong Chewta, ja Turku BioImagingin johtajaa John Erikssonia. Mediatapaaminen Arkenin aulassa, josta siirrymme haastattelutiloihin.

Ensimmäistä kertaa järjestettävä, laajasti poikkitieteellinen seminaari kokoaa yhteen pohjoismaiden johtavia osaajia kuvantamisen alalta, ja yhdistää uudella tavalla biotieteiden ja lääketieteiden tutkijoiden kuvantamisosaamista muun muassa syöpätutkimuksessa. Seminaarissa käsitellään myös pohjoismaisen kuvantamisinfrastruktuurin tehostamista sekä esitellään vasta tulossa olevia uusia tekniikoita, kuten Turussa kehitettävää ääniaaltoihin perustuvaa mikroskopiaa.

Seminaariin osallistuu Yhdysvalloista erikoisvieraina alan johtavia asiantuntijoita maailmankuulusta Janelia Campuksen kuvantamiskeskuksesta. Vierailunsa yhteydessä he pitävät erikoiskurssin Turun alueen kuvantamisen tutkijoille ja opiskelijoille.

Turussa biokuvantamisesta vastaa Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen Turku BioImaging -organisaatio, joka on juuri saanut merkittävää rahoitusta EU:lta. Rahoitusta on myönnetty osana suuria kansainvälisiä hankkeita, joissa Turku BioImaging muun muassa johtaa muodostusvaiheessa olevan uuden eurooppalaisen kuvantamisverkoston saattamista avoimesti tutkijoiden käyttöön sekä koordinoi maailmanlaajuisen kuvantamisverkoston osaamisen jakamista ja avoimen käytön periaatteita. Jälkimmäisessä Global BioImaging -hankkeessa ovat mukana Euroopan lisäksi Australia, Aasia, Afrikka sekä Etelä- ja Pohjois-Amerikka.

Turun biokuvantamisen nyt saaman rahoituksen kokonaisarvo on yli puoli miljoonaa euroa. Avainasemassa biokuvantamisen kehittämisessä ja rahoituksen saamisessa ovat tiivis yhteistyö ja verkostoituminen sekä Turun omien yliopistojen kesken että kansainvälisesti.

Turku BioImagingin viimeaikaisesta myötätuulesta kertovat myös useat kansainväliset tieteelliset huippujulkaisut sekä vuoden 2014 Nobelin kemian palkinnon myöntäminen mikroskopiamenetelmälle, jonka nobelisti Stefan Hell alun perin kehitti työskennellessään Turussa.

Luotu 07.08.2015 | Muokattu 05.08.2021