Nils-Erik Eklundille Merenkulun teemapalkinto

01.04.2014

Merenkulun teemapalkinto luovutettiin 1.4. Merenkulkualan XXIX teemapäivän yhteydessä Helsingissä. Palkintoraati valitsi tämän vuoden Merenkulun teemapalkinnon saajaksi Viking Linen pitkäaikaisen toimitusjohtajan Nils-Erik Eklundin.

​Turun yliopiston tiedote 1.4.2014

Eklund on tehnyt pitkän uran maamme merenkulun parissa aina vuodesta 1963, jolloin hän aloitti tiskaajana Ålandsfärjan palveluksessa ja eteni Viking Linen toimitusjohtajaksi, jossa toimi aina vuoteen 2010 asti. Työvuosinaan hän oli myös Merenkulkulaitoksen johtokunnan jäsen.

Eklund on toiminnallaan kehittänyt maamme merenkulkua ja työllistänyt merenkulkijoita. Hän vaikuttaa edelleen suomalaisen merenkulun olosuhteisiin ja tulevaisuuteen mm. toimimalla Viking Linen hallituksen jäsenenä. Eklund työskentelee myös aktiivisesti omassa yrityksessään Ecolocus Ab:ssa, jonka toimialana ovat energiatehokkuus ja uusiutuva energia.

Eklund on OÜ Viking Line Eestin hallintoneuvoston ja Interferryn hallituksen jäsen.

Nils-Erik Eklundin valinta vuoden palkinnonsaajaksi oli raadissa yksimielinen.

Merenkulun teemapalkinnolla halutaan huomioida sellainen henkilö tai taho, joka on parantanut merenkulun toimintaedellytyksiä, lisännyt merenkulun arvostusta, kehittänyt yhteistyötä ja lisännyt ulkoista näkyvyyttä.

Palkinnon myöntämisestä päättävät Viking Line Abp, Tallink Silja Oy, Suomen Varustamot ry – Rederierna i Finland rf, Suomen Merimies-Unioni SMU ry – Finlands Sjömans-Union FSU rf, Suomen Laivanpäällystöliitto – Finlands Skeppsbefälsförbund ry, Suomen Konepäällystöliitto – Finlands Maskinsbefälsförbund ry ja Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus.

Luotu 01.04.2014 | Muokattu 19.07.2021