Nuoret tutkijat -tapahtuma korostaa opiskelijoiden merkitystä tiedeyhteisön jäseninä

10.03.2016

Nuoret tutkijat -tapahtumassa Turun yliopiston biokemian laitoksen opiskelijat kertovat opinnäytetöissään saavuttamistaan tuloksista. Töiden tulosten odotetaan johtavan tieteellisiin artikkeleihin ja edistysaskeliin bio- ja elintarvikealan yritysten tuotekehityshankkeissa. Nuoret tutkijat -tapahtuman kautta pian valmistuvat maisterit ja diplomi-insinöörit myös verkottuvat tiedeyhteisöön, mistä voi olla yllättävääkin hyötyä työelämässä myös yliopistomaailman ulkopuolella. Tapahtuma on avoin kaikille kiinnostuneille!

​Turun yliopiston tiedote 10.3.2016

Aika: 15.–18.3.2016
Paikka: Arcanum-rakennuksen auditorio ja aula (Vatselankatu 2, Turku, rakennus T22 kampuskartalla www.utu.fi/kartta)

Tapahtumaan kuuluu yleisölle avoimia seminaariesityksiä (päivittäin klo 12.15 lähtien) ja koko tapahtuman ajan kestävä julistenäyttely. Esitykset ovat pääosin suomeksi ja julisteet englanniksi.

Opiskelijat päivystävät julisteidensa äärellä keskiviikkona 16.3.2016 klo 13.35–14.40 Arcanumin aulassa ja kertovat mielellään kiinnostuneille työnsä tuloksista.

Lopputöiden aiheet heijastavat bioalan monia ulottuvuuksia

Biokemian laitos kouluttaa biokemian, elintarvikekemian ja -kehityksen, biotekniikan ja kasvibiologian asiantuntijoita. Opiskelijalle tämä tarkoittaa mahdollisuutta erikoistua opinnoissa omien kiinnostuksenkohteiden mukaisesti. Nuoret tutkijat -tapahtumassa esitettävät opinnäytetyöt heijastavat mielenkiintoisella tavalla tätä tutkimuksen ja opetuksen monimuotoisuutta. Aiheet voivat liittyä niin antibioottia muokkaavien maaperäbakteerien aineenvaihdunnan muokkaukseen kuin puolukasta tehtyjen makeisten maun muunteluun.

Kommunikointitaidot tärkeitä

Nuoret tutkijat -tapahtuma järjestetään tänä vuonna jo 34. kerran. Alusta saakka tapahtuman yhtenä keskeisenä tavoitteena on ollut opiskelijoiden viestintätaitojen kehittäminen. Tieteelliset saavutukset voivat jäädä vaille ansaitsemaansa huomiota, jos tutkija ei onnistu välittämään tutkimuksensa merkitystä ympärilleen. Nuoret tutkijat harjoittelevatkin viestintää monipuolisesti pitämällä lopputyöhönsä pohjautuvan esitelmän, kirjoittamalla tiivistelmän ja laatimalla juliste-esityksen. Kaikki nämä tavat ovat käytössä myös kansainvälisissä tieteellisissä kokouksissa.
Luotu 10.03.2016 | Muokattu 27.08.2021