Nuoret tutkijat -tapahtuma korostaa opiskelijoiden merkitystä tiedeyhteisön jäseninä

31.03.2017

Nuoret tutkijat -tapahtumassa Turun yliopiston biokemian laitoksen opiskelijat kertovat opinnäytetöissään saavuttamistaan tuloksista. Töiden tulosten odotetaan johtavan tieteellisiin artikkeleihin ja edistysaskeliin bio- ja elintarvikealan yritysten tuotekehityshankkeissa.

​Turun yliopiston tiedote 31.3.2017

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 4.–7.4.2017
Paikka: Arcanum-rakennuksen auditorio ja aula (Vatselankatu 2, Turku, rakennus T22 kampuskartalla www.utu.fi/kartta)

Nuoret tutkijat -tapahtuman avulla pian valmistuvat maisterit ja diplomi-insinöörit verkostoituvat tiedeyhteisöön, mistä voi olla yllättävääkin hyötyä työelämässä myös yliopistomaailman ulkopuolella. Tapahtuma on avoin kaikille kiinnostuneille.
Tapahtumaan kuuluu yleisölle avoimia seminaariesityksiä (päivittäin klo 10–16) ja koko tapahtuman ajan kestävä julistenäyttely. Esityksistä osa on suomeksi ja osa englanniksi.

Opiskelijat päivystävät julisteidensa äärellä keskiviikkona 5.4.2017 klo 13.30–14.20 Arcanumin aulassa ja kertovat mielellään kiinnostuneille työnsä tuloksista.
Nuorten tutkijoiden työn tuloksiin voi tutustua tarkemmin tapahtuman kotisivuilla: www.utu.fi/nuorettutkijat

Lopputöiden aiheet heijastavat bioalan monia ulottuvuuksia

Biokemian laitos kouluttaa biokemian, elintarvikekemian ja -kehityksen, biotekniikan, kasvibiologian ja systeemibiologian asiantuntijoita. Opiskelijalle tämä tarkoittaa mahdollisuutta erikoistua opinnoissa omien kiinnostuksenkohteiden mukaisesti.

– Nuoret tutkijat -tapahtumassa esitettävät opinnäytetyöt heijastavat mielenkiintoisella tavalla tutkimuksen ja opetuksen monimuotoisuutta. Aiheet voivat liittyä niin solujen toiminnan säätelyyn syöpäsoluissa, diagnostisten testien kehitykseen kuin vitamiinien säilymiseen ruoan valmistusprosesseissa, tapahtuman järjestelyistä vastaava projektitutkija Hanna Sanmark sanoo.

Nuoret tutkijat -tapahtuma järjestetään tänä vuonna jo 35. kerran. Alusta saakka tapahtuman yhtenä keskeisenä tavoitteena on ollut opiskelijoiden viestintätaitojen kehittäminen. Tieteelliset saavutukset voivat jäädä vaille ansaitsemaansa huomiota, jos tutkija ei onnistu viestimään tutkimuksensa merkityksistä.

– Opiskelijat harjoittelevat viestintää monipuolisesti pitämällä lopputyöhönsä pohjautuvan esitelmän, kirjoittamalla tiivistelmän ja laatimalla juliste-esityksen. Kaikki nämä tavat ovat käytössä myös kansainvälisissä tieteellisissä kokouksissa, Sanmark toteaa.

Lisätietoja:

Projektitutkija Hanna Sanmark, 02 333 8084, hansan@utu.fi