Nuorille suunnattu #lähelläsua Instagram-kampanja nostaa esiin lähiruokaa

27.05.2016

#lähelläsua Instagram-kampanja tarjoaa nuorille tietoa lähiruoasta sosiaalisen median kautta sekä osallistaa nuoria jakamaan lähiruokaan liittyviä kuvia, kokemuksia ja fiiliksiä. Kampanja toteutetaan koulujen kesäloman alussa, ajalla 30.5.–26.6.

​Turun yliopiston tiedote 27.5.2016

Kampanja on suunnattu 13–19-vuotiaille nuorille. #lähelläsua aktivoi nuoria ottamaan kuvan lähiruoasta, lähiruoan nauttimisesta tai valmistamisesta ja jakamaan sen Instagram-palvelussa. Osallistumista motivoidaan kampanjan päätteeksi toteutettavalla arvonnalla, jonka palkintona on kolme 4 henkilön elämyslahjakorttia nuorten suosimiin loma-ajan aktiviteetteihin.

#lähelläsua Instagram-kampanja on osa valtakunnallisen lähiruoan koordinaatiohankkeen viestintää. Kampanja tukee koordinaatiohankkeen tavoitteita lisätä kiinnostusta lähiruokaa kohtaan, aktivoida ruokaan liittyvää keskustelua, tuoda esiin lähiruoan eri vaikutuksia ja merkityksiä sekä välittää tietoa lähiruoka-alan kehittämistyöstä.

Nuoret ovat tulevina kuluttajina ja vaikuttavina kansalaisina ovat tärkeitä osto- ja kulutuspäättäjiä myös myöhemmin. Taloustutkimus Oy:n tutkimusten mukaan suomalaisen ruoan ostaminen koetaan hyvin vastuullisena tekona ja näin kokevat kasvavassa määrin myös monet nuoret.

Sosiaalisen median välityksellä toteutettava kampanja pyrkii tavoittamaan nuoret heille luonteenomaisten palvelujen ja viestintävälineiden kautta. Ajankohtaisten tutkimusten mukaan Instagram on nuorten keskuudessa yksi suosituimmista sosiaalisen median palveluista ja sen käyttö kampanjan ikäryhmän edustajien keskuudessa on laajaa.

Lähiruoan koordinaatiohanke – yhdessä tehden parempiin tuloksiin – toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa ja sitä rahoittaa Hämeen ELY-keskus valtakunnallisena koordinaatiohankkeena.

Lisätietoa kampanjasta löytyy kampanjan www-sivulta, joka sijaitsee osoitteessa www.aitojamakuja.fi/lahellasua

Päivi Töyli, projektipäällikkö, Brahea-keskus, Turun yliopisto, paivi.toyli(at)utu.fi, 040 189 1929
Heidi Valtari, kehittämispäällikkö, Brahea-keskus, Turun yliopisto, heidi.valtari(at)utu.fi, 040 048 7160

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet