Nykypäivän lukutaitojen kysymyksiä ratkotaan symposiumissa Turun yliopistossa 10.–11. marraskuuta

08.11.2017

Turun yliopistoon kokoontuu perjantaina ja lauantaina yli 150 soveltavan kielitieteen asiantuntijaa pohtimaan nykypäivän ja tulevaisuuden lukutaidon haasteita. Kyseessä on Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) vuosittainen syyssymposium, jonka teemaksi on tänä vuonna valittu "Uusia lukutaitoja rakentamassa".

​Turun yliopiston tiedote 8.11.2017.

Median edustajat ovat tervetulleita paikalle.
Aika: 10.–11.11.2017
Paikka: Turun yliopisto, Natura & Publicum

Viime aikoina on kuultu huolestuttavia uutisia nuorten heikentyneestä lukutaidosta. Samalla on myös viitteitä siitä, että osa nuorista on entistä taitavampia kirjoittajia ja ylipäätään viestijöitä. Lukutaidon suhteen nuorten ääripäät siis erkanevat toisistaan yhä vahvemmin. Samalla yhteiskunnan asettamat vaatimukset kielenkäyttäjälle monimutkaistuvat.

– Lukutaito ei enää käsitä vain teknistä luku- ja kirjoitustaitoa, vaan esimerkiksi globalisaatio ja digitalisaatio tuovat mukanaan uusia haasteita. Muun muassa digitaalinen lukutaito, medialukutaito, informaatiolukutaito, mainonnan lukutaito, vieraan kielen lukutaito ja monikielinen lukutaito ovat taitoja, joita yhä useammin tarvitsemme, toteaa symposiumin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, tutkijatohtori Lotta Lehti.

Symposiumin ohjelma koostuu esitelmistä, postereista, työpajoista, paneelikeskustelusta ja lyhyistä Pecha Kucha -esityksistä. Lisäksi symposiumiin on kutsuttu kolme pääpuhujaa.

Professori Daniel Perrin Zürichin yliopistosta käsittelee esitelmässään kirjoittamisen taitoja työelämässä. Nykypäivänä kirjoittamisesta on tullut entistä enemmän keskitettyä toimintaa: tekstien tarkoituksena on usein selkeyttää ja jakaa kirjoittajan ajatuksia ja auttaa muistamista. Perrin analysoi tätä muutosta soveltavan kielitieteen näkökulmasta ja kertoo sen vaikutuksista neljään vahvasti globalisoituvaan alaan: koulutukseen, kääntämiseen, talouteen ja journalismiin.

Professori Françoise Blin Dublinin yliopistosta käsittelee digitaalista lukutaitoa kielenoppimisessa. Digitaaliset välineet, joiden kautta kommunikaatio, työskentely ja oppiminen nykyään osaltaan tapahtuvat, ovat synnyttäneet uusia vaatimuksia lukutaidolle. Blinin mukaan digitaalisen lukutaidon tulisi toimia kielenopetuksen viitekehyksenä nykypäivän opetussuunnitelmassa. Luennossaan hän analysoi digitaalisen lukutaidon sisäistämistä opetuksen ja oppimateriaalien suunnitteluun ja tämän vaikutusta kieleen ja opettajakoulutukseen Irlannissa ja muualla.

Professori Heini-Marja Pakula Turun yliopistosta käsittelee luennossaan monikielitaitoa. Pakula esitelmöi mahdollisuuksista vaikuttaa yksilön kirjallisen monikielitaidon kehittymiseen kielenopetuksessa. Kielenopetusta tarkastellaan paitsi yksikielisestä näkökulmasta, myös kokonaisvaltaisesta näkökulmasta. Tämän näkemyksen mukaisessa opetuksessa käytetään hyväksi oppijan aiempaa kielitaitoa yhteydessä opittavaan kieleen, jolloin kielet tukevat toisiaan.

Symposiumin ohjelma löytyy osoitteesta: http://www.utu.fi/fi/sivustot/afinla2017/ohjelma%20ja%20abstraktit/Sivut/home.aspx

Lisätietoja:
Lotta Lehti