Oikeustieteellisiin todistusvalinta valintakokeen rinnalle

31.10.2017

Vuonna 2019 oikeustieteelliselle alalle avataan todistusvalinta kaikissa alan suomenkielistä koulutusta antavissa koulutusyksiköissä eli Helsingin, Itä-Suomen, Lapin ja Turun yliopistoissa.

​Lisätietoja oikeustieteellisen alan opiskelijavalinnoista on sivulla www.oikeustieteet.fi

Todistusvalinnalla valittavien opiskelijoiden alustavat määrät yliopistoittain:

Helsingin yliopisto (Helsinki, suomenkielinen): enintään 50 opiskelijaa
Lapin yliopisto: enintään 30 opiskelijaa
Turun yliopisto: enintään 30 opiskelijaa
Itä-Suomen yliopisto: enintään 10 opiskelijaa

Vuoden 2019 todistusvalinnassa käytettävä ylioppilastodistusten pisteytys julkaistaan viimeistään toukokuussa 2018.

Todistusvalinnassa otetaan huomioon vain ensikertalaiset hakijat.

Valintakokeella valitaan opiskelijoita vain valintakoepisteiden perusteella. Vuoden 2019 valinnasta alkaen opiskelijoita ei enää valita yhteispistekiintiöllä.

Valittavien opiskelijoiden kokonaismäärä tulee pysymään suurin piirtein ennallaan.

Yhteinen valintakoe vuodesta 2018 alkaen

Vuonna 2018 oikeustieteellisellä alalla siirrytään valtakunnalliseen yhteisvalintaan
suomenkielisten opiskelijoiden valinnassa. Valintakoe on yhteinen Helsingin, Itä-Suomen, Lapin ja Turun yliopistoihin oikeustieteelliselle alalle hakeville. Ylioppilastutkinnon pisteytys on yhteinen kaikkiin hakukohteisiin. Hakija voi hakea samanaikaisesti jokaiseen neljään yliopistoon.

Opetus- ja kulttuuriministeriön ja yliopistojen vuosia 2017–2020 koskevissa
tulossopimuksissa sovitulla tavalla oikeustieteellisen alan valintakoe on vuodesta 2018 alkaen sellainen, että se ei edellytä pitkää valmentautumista. Valintakoekirjat julkaistaan keskiviikkona 11.4. ja valintakoe järjestetään tiistaina 15.5. klo 12.00–17.00. Ohjeet valintakoekirjallisuuden tilaamiseen julkaistaan sivulla: www.oikeustieteet.fi

Valintakoetta kehitetään saatujen kokemusten perusteella oikeustieteellisen alan
erityispiirteet ja työmarkkinoiden tarpeet huomioon ottaen alalle soveltuvuutta yhä paremmin mittaavaksi.

Opiskelijavalintoja kehitetään valtakunnallisessa yhteistyössä

Oikeustieteellisen alan opiskelijavalintoja kehitetään alan koulutusyksiköiden
valtakunnallisessa yhteistyössä. Tavoitteena on, että valinnan kriteerit ovat valtakunnallisesti yhteneväisiä ja hyvissä ajoin hakijoiden tiedossa. Valintojen kehittämisen lähtökohta on, että oikeustieteelliselle alalle saadaan jatkossakin motivoituneita ja sitoutuneita opiskelijoita, joilla on hyvät opiskelutaidot.

Kehittämistyön perustana on ollut oikeustieteen alan opiskelijavalintojen
uudistamistyöryhmän mietintö ”Yhteisvalinnalla oikeustieteeseen” (2017), joka löytyy
osoitteesta https://www.utu.fi/fi/yksikot/law/ajankohtaista/uutiset/Documents/Yhteisvalinnalla-oikeustieteeseen-mietinto-ja-liitteet.pdf

Kehittämistyössä on otettu oikeudellisesti ei-sitovana dokumenttina huomioon opetus- ja kulttuuriministeriön 17.8.2017 julkaisema muistio ”Korkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämisen toimenpiteet 2017-2020” ottaen huomioon se, että yliopistolain (558/2009) 36 §:n 3 momentin mukaan ”Yliopisto päättää opiskelijavalinnan perusteista” sekä se, että toimivalta päättää valintaperusteista on yliopistojen sisäisissä, oikeudellisesti velvoittavissa johtosäännöissä sitovalla tavalla osoitettu tiedekuntaneuvostoille.

Oikeustieteellinen ala on hakupaineala: vuonna 2017 hakijoita oli päävalinnassa 5720, joista valintakokeella valittiin 476. Valintakokeeseen osallistuneista 8,32 % tuli valituksi.

Lisätietoja:
dekaani, professori Kimmo Nuotio, Helsingin yliopisto, puh. 029 4122013
laitoksen johtaja, professori Tapio Määttä, Itä-Suomen yliopisto, puh. 050 575 1589
dekaani, professori Soili Nystén-Haarala, Lapin yliopisto, puh. 040 484 4063
dekaani, professori Jussi Tapani, Turun yliopisto, puh. 040 550 4103