Onko Skynet pian täällä? Suomalaiset ja aasialaiset eturivin tutkijat puhuvat tekoälystä ja etiikasta Turun yliopistossa

19.11.2018

Robotit ja tekoäly muuttavat maailmaa hengästyttävää tahtia. Samalla kun teknologia edistyy vauhdilla ja uusia sovelluksia tulee päivittäin, eettinen keskustelu laahaa pahasti jäljessä. Turun yliopistossa järjestettävä keskustelutilaisuus esittelee tekoälyn ja robotiikan kehityksen uusimpia trendejä Itä-Aasiassa ja Suomessa sekä avaa tekoälyn ja robottien käyttöön liittyviä ajankohtaisia eettisiä kysymyksiä.

​Turun yliopiston tiedote 19.11.2018

Aika: 22.11.2018 klo 12.00–16.00
Paikka: Educarium, luentosali EDU 2, Assistentinkatu 5, Turun yliopisto
Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksen järjestämässä keskustelutilaisuudessa kuullaan suomalaisten ja aasialaisten tutkijoiden puheenvuoroja roboteista ja tekoälystä sekä niiden käyttöön liittyvistä eettisistä kysymyksistä.

– Itä-Aasian maat ovat etunenässä tekoälyn kehittämisessä. Japanissa robotit ovat pitkään olleet kiinteä osa arkipäivää, Etelä-Koreassa tuotanto on kaikkein robotisoiduin koko maailmassa ja Kiina pyrkii tekoälyn supervallaksi vuoteen 2030 mennessä, kertoo tilaisuuden järjestelyihin osallistuva yliopistonlehtori Outi Luova Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskuksesta.

Tekoälyn etiikan keskustelu on pitkälti edennyt yksittäisten maiden sisällä, mutta kansainvälinen dialogi keskeisistä arvokysymyksistä on Luovan mukaan puuttunut lähes tyystin.

– Tämä on vakava puute, koska kansainvälisille markkinoille tulevat tuotteet, kuten robottiautot ja hoitorobotit, voivat vahingoittaa terveyttä ja uhata ihmishenkiä. Lisäksi tekoälysovellukset toimivat usein yksipuolisesti tekijäkuntansa arvojen pohjalta, huomioimatta globaalien käyttäjien moninaisuutta. Kenelle kuuluu vastuu jos itseohjautuva auto ajaa jalankulkijan päälle tai jos hoitorobotti tekee virheen? Miksi sosiaalisen median sovelluksia ohjaavat algoritmit suosivat miehiä, esimerkiksi ilmoittamalla hyväpalkkaiset avoimet työpaikat miehille mutta ei naisille? Luova kysyy.

Tilaisuudessa professori Chihyung Jeon (Korea Advanced Institute of Science and Technology) puhuu Etelä-Koreassa käytetyistä hoitoroboteista käyttäjien näkökulmasta ja professori Zhuo Zou (Fudanin yliopisto) esineiden internetistä ja tekoälystä. Filosofi Jani Sinokki (Turun yliopisto) pohtii omassa puheenvuorossaan informaatioajan vieraantumista ja polarisaatiota, ja tekoäly-yhteisö Saidot.ai:n perustaja ja Ethics Certification Program for Autonomous and Intelligent Systemsin puheenjohtaja Meeri Haataja esittelee nousevaa eettistä tekoälyä.

Tapahtuman sivut löytyvät osoitteesta:

Lisätietoja:
yliopistonlehtori Outi Luova,