Onnistuneet kokemukset innovatiivisista julkisista hankinnoista tuovat yhteen hankkijoita

05.05.2014

Turun yliopiston tiedote 5.5.2014

Innovatiiviset ja vastuulliset julkiset hankinnat -hankkeen päätösseminaarissa Turussa keskiviikkona 7. toukokuuta keskustellaan julkisten hankintojen kehittämisestä. Seminaarissa tuodaan esiin hankkeen aikana nousseita oivalluksia, kuullaan asiantuntevia puhujia, jotka kertovat kokemuksistaan innovatiivisempien hankintojen parissa, sekä julkaistaan hankkijoille tarkoitettu oppimateriaali. Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan seminaaria.

​Aika: ke 7.5. klo 9-14.15
Paikka: Forum Marinum, seminaariluokka, Linnankatu 72, Turku

Hankkeen aikana on avattu vuoropuhelua pk-yritysten ja julkisten hankkijoiden välille ja luotu edellytyksiä uusien, avoimuuteen perustuvien yhteistyömallien syntymiselle.

– Innovatiiviset ja vastuulliset julkiset hankinnat -hanke syntyi Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksessa, julkisten ruokahankintojen parissa tehdyn työn pohjalta. Kentällä kaivattiin uusia lähestymistapoja hankintakäytäntöihin ja paikallisen markkinan parempaa tuntemusta, kertoo Mari Norrdal Turun yliopistolta.

Oppimateriaali hankkijoille

Vuoden 2013 aikana kolme varsinaissuomalaista hankintatiimiä saivat hankkeessa valmennusta innovatiivisten ja vastuullisten hankintojen tekemiseen. Hankintatiimien onnistumisista nousi neljä teemaa, joiden ympärille seminaarin ohjelma on rakennettu. Päivän aikana esitellään kokemuksia hankintojen kehittämisestä ja askeleita innovatiivisempien hankintojen suunnittelun avuksi.

Tilaisuudessa julkistetaan myös hankkeen aikana tehty oppimateriaali.  Videoista, teoriasta ja konkreettisista harjoituksista koostuva oppimateriaali tukee hankkijoita innovatiivisten ja vastuullisten hankintojen tekemisessä.

Päivän aikana kuullan muun muassa Sari Luostarisen (Forum Virium) kokemuksia julkisista hankinnoista markkinoiden kilpailukyvyn vauhdittajina. Marjukka Manninen (Tyrnävän kunta) kertoo innovatiivisista hankinnoista kunnan näkökulmasta ja Kaarinan ruokapalvelupäällikkö Heidi Paju korostaa vuorovaikutuksen tärkeyttä onnistuneessa hankintaprosessissa.

Hankkeen päätoteuttajana toimi Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksessa toimiva Elintarvikekehityksen osaamiskeskus ja se toteutettiin yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun kanssa.

Tapahtuman ohjelma

Aika: ke 7.5. klo 9-14.15
Paikka: Forum Marinum, seminaariluokka, Linnankatu 72, Turku

8.45 Ilmoittautuminen ja kahvit

9.00 Tilaisuuden avaus
Mari Norrdal, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus, Turun yliopisto

9.10 Innovatiiviset hankinnat:  kokemuksia ja kehityssuuntia
Mikko Wennberg, Owal Group Oy

9.25 Määrittele tarpeet ja tulokset
Innova-hankkeen tiimien kehittyminen tulosten ostajiksi
Mia Toivanen, Owal Group Oy

9.55  Suunnittele hankinnat yhdessä yritysten kanssa
Ilkka Mäki, Finepress Oy

Uusi sesonginmukainen kalatuote Naantalin ateriapalvelujen listalle
Irma Taka-Prami, ruokapalvelunjohtaja, Naantali

10.25 Viesti, viesti, viesti
Miten hankinnan eri vaiheissa viestitään, Case Kaarinan kaupungin ruokakuljetushankinta
Heidi Paju, ruokapalvelupäällikkö, Kaarinan kaupunki

11.00 Omakustanteinen lounas, Ravintola Daphne

11.45 Hyödynnä hankintoja elinkeinopolitiikan välineenä

Hankintojen kehittäminen strategisena työkaluna
Marjukka Manninen, Tyrnävän kunta

Julkiset hankinnat innovaatioiden ja markkinoiden kilpailukyvyn vauhdittajina
Sari Luostarinen, Forum Virium

12.30  Työpajat

Miten innovatiivisia ja vastuullisia hankintoja voidaan edistää kunnissa?
Riikka Leskinen Varsinais-Suomen kestävän kehityksen ja energia-asioiden palvelukeskus,  Valonia

Kahvit keskustelun lomassa

14.00 Loppupuheenvuoro