Opettajille avoin konferenssi yhteisöllisyydestä ja osallisuudesta

19.01.2017

Turun yliopiston opettajankoulutuslaitos järjestää kaikille avoimen konferenssin Hyvinvointi, osallisuus ja oppiminen koulun arjessa. Perjantaina 10.2. järjestettävässä seminaarissa syvennytään yhteisöllisyyden ja osallisuuden teemoihin koulun ja oppimisen hyvinvoinnin näkökulmasta.

​Turun yliopiston tiedote 19.1.2017

Seminaari järjestetään osana Koulu- ja työhyvinvoinnin vahvistaminen osallisuutta kehittämällä –erikoistumiskoulutusta. Turun yliopistossa on parhaillaan menossa ensimmäinen kouluhyvinvoinnin 60 opintopisteen erikoistumiskoulutus, uuden koulutusjakson hakuaika on tämän vuoden huhtikuussa ja koulutusohjelma alkaa syyskuussa 2017.

– Aamupäivän puheenvuorot taustoittavat yhteisöllisen oppimisen ja osallisuuden kehittämisen teemoja. Iltapäivällä kouluhyvinvoinnin asiantuntijat esittelevät kouluarkeen kehiteltyjä menetelmiä niiden vahvistamiseksi, apulaisprofessori Niina Junttila kertoo.

Opetusneuvos Martti Hellström kertoo, miten opettaja voi ohjata opetusta kohti hyvinvoinnin pedagogiikkaa, sosiaali- ja terveysministeriön neuvotteleva virkamies Elina Palola kertoo, miten oppilaitoksesta voidaan rakentaa hyvinvointia ja terveyttä edistävä kouluyhteisö. Iltapäivällä erikoistumiskoulutukseen osallistuvat erikoistujat esittelevät kouluillaan käyttämiä interventioita hyvinvoinnin, osallisuuden ja oppimisen lisäämiseksi. Heidi Jokiniemen luento avaa hyvinvoinnin neurologista puolta.

Koulutus järjestetään Turun yliopiston Educarium-rakennuksessa (Assistentinkatu 5).

Seminaarin ohjelma

Tervetulosanat, KT, apulaisprofessori Niina Junttila ja KT, yliopistonlehtori Tiina Annevirta
9.00–10.00 Pahoinvoivasta pedagogiikasta hyvinvoinnin pedagogiikkaan. Askelia. Opetusneuvos, KT Martti Hellström
10.00 – 10.45 Oppilaitoksesta HYTE-kouluksi? FT Elina Palola, Sosiaali- ja terveysministeriö, Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen osasto

kahvi (Educarium, 2. krs:n aula)
11.00 – 12.30 Pakene tai taistele! – autonomisen hermoston tasapainoa etsimässä, KM, LO, EO, Heidi Jokiniemi; Friends – tunnetaitoja toiminnallisesti yläkoulussa, FM, AO, Sini Jäppinen & KM, LO, EO Niina Stedt; Hyvää mieltä yhdessä – työkaluja mielenterveyden edistämiseen alakoulussa, KM, EO, Säde Osmani

lounastauko (omakustanteinen)
13.30 – 15.30 ProKoulu & PETI-hanke – koulun pedagogista toimintakulttuuria kehittämässä, FM, EO, Marika Rae; Huomaa hyvä! – positiivinen pedagogiikka koulun arjessa, KM, LO, Monica Boström; Yhteispeli – arkiset vuorovaikutustaidot hyvinvointia tukemassa, KM, LO, Elina Kankaanpää; Selviytymispeli – askeleita yhteisöllisyyteen, KM, LO, Leena Pirttiniemi

Ilmoittautuminen tiistaihin 31.1.2017 mennessä sähköisellä lomakkeella osoitteessa https://www.webropolsurveys.com/S/C4A93882932CC987.par.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 19.01.2017 | Muokattu 19.01.2017