Opetuksen kehittämisen uhat, mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät puhuttavat Turussa 15.5.

13.05.2013

Valtakunnallisen yrittäjyyskasvatushankkeen päätöstilaisuudessa pureudutaan pedagogiikkaan ja palkitaan parhaat verkostoitujat.

​Turun yliopiston tiedote 13.5.2013

Erityisesti opettajankoulutuksessa yrittäjyyskasvatusta edistävän YVI-hankkeen päätösjuhlaa vietetään keskiviikkona 15.5.2013 Turussa. Tilaisuuden paneelikeskustelussa arvioidaan hankkeessa saavutettuja tuloksia, pohditaan jatkokehittämisen mahdollisuuksia ja luodataan opettajankoulutuksen ja yrittäjyyskasvatuksen tulevia käytäntöjä ja strategioita. Lisäksi tilaisuudessa julkistetaan Connected Educator: Yrittäjyyskasvatuksen verkostot esiin! -kilpailun tulokset.

Lehdistön edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Aika: keskiviikko 15.5. klo 10.00–15
Paikka: Åhuset, Åbo Akademi, Gezeliuksenkatu 2 A, Turku

Ohjelma:

Klo 10: Aamukahvi ja pieni suolainen pala
Klo 10.30-12.30: Paneelikeskustelu yrittäjyyskasvatuksen pedagogisista menetelmistä ja ratkaisuista. Mitä YVI-hankkeessa on saavutettu - ja mitä tämän jälkeen?
Klo 12.30-13.30: Lounas, Hus Lindman, Piispankatu 15
Klo 13.30-15: Puheet ja maljannosto

Yrittäjyyskasvatus

Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteena on tukea lapsissa ja nuorissa sellaisia tietoja, taitoja ja asenteita, joita tarvitaan opinnoissa sekä myöhemmin elämässä riippumatta siitä, työskenteleekö itsenäisenä yrittäjänä vai toisen palveluksessa. Yrittäjyyskasvatus kehittää yhteistyötaitoja ja vastuunottoa, auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia ja vahvistaa oma-aloitteisuutta.

Työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen vahvistaminen kaikilla koulutusasteilla on mukana opetus- ja kulttuuriministeriön koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa vuosille 2011-2016. Euroopan komission koulutuksen uudelleenajattelua koskevassa strategiassa yrittäjyystaitojen edistäminen nostetaan keskeiselle sijalle koulutuksen kehittämisessä Euroopan unionissa.

YVI-hanke

YVI-hanke on valtakunnallinen hanke, jossa kehitetään yrittäjyyskasvatusta ammatillisessa ja yleissivistävässä opettajankoulutuksessa. Hanke on alkanut vuonna 2010 ja päättyy suurelta osin 31.7.2013.

Turun yliopiston, Turun normaalikoulun koordinoimaa hanketta rahoittavat ESR / Opetushallitus, Kerhokeskus - koulutyön tuki ry, Turun Seudun Kehittämiskeskus ja Työ- ja elinkeinoministeriö. Projektissa on kolmetoista korkeakoulua, yrittäjyyskasvatusta tukevia organisaatioita sekä useita elinkeinoelämän järjestöjä. YVI-hanke on vuonna 2011 nimetty Euroopan komission ja Pohjoismaiden ministerineuvoston Best Practice -hankkeeksi.

Luotu 13.05.2013 | Muokattu 01.12.2020