Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen puhuu Rauman opettajankoulutuksen 120-vuotisjuhlassa

12.10.2016

Raumalaisen opettajankoulutuksen 120-vuotista taivalta juhlistetaan perjantaina 14.10. juhlaseminaarilla. Toivotamme median tervetulleeksi Seminaarinmäelle (Seminaarikatu 1) päärakennuksen Toivo Laurilehto -salissa kello 14.00 alkavaan juhlaan.

​Turun yliopiston tiedote 12.10.2016

Tsaari Nikolai II allekirjoitti 29.4.1896 Rauman seminaarin perustamisasiakirjan. Sen myötä Suomeen perustettiin kaksi yksinkertaista seminaaria: miesten seminaarina Raumalle, naisten Raaheen. Rauma seminaari on pisimpään yhtäjaksoisesti toiminut Turun yliopiston yksikkö.

Raumalaisen opettajankoulutuksen tärkeät vuosiluvut:
1896 Rauman seminaari perustetaan ja sen toiminta alkaa
1898–1899 valmistuvat ensimmäiset rakennukset Myllymäelle
1921 seminaari keskikoulupohjaiseksi mies- ja naisseminaariksi
1926 naisopettajien koulutus lopetetaan
1941–1944 seminaarin rakennukset ovat pääasiassa sotasairaalana ja saksalaisten käytössä
1945–1953 Itä-Suomen seminaari toimii Rauman seminaarin yhteydessä
1955 valmistuvat seminaarin ja harjoituskoulun lisärakennukset
1969 miesten rinnalla ryhdytään kouluttamaan myös naisopettajia
1974 Rauman opettajankoulutus liitetään osaksi juuri perustettua Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekuntaa

Historia ei vangitse raumalaista opettajankoulutusta vaan se raivaa yhä tietään maan opettajankoulutuksen kärkijoukoissa. Esimerkkinä siitä käy historiasta kumpuava, mutta koko ajan uudistuva teknisen käsityön opettaminen.

– Vuoteen 2005 saakka Rauma oli ainoa opettajankoulutuslaitos, jossa saattoi opiskella teknisen työn opettajaksi. Vuonna 2005 oppiaine muuttui käsityön aineenopettajan koulutukseksi, ja siitä lähtien opiskelijamme ovat opiskelleet käsityön aineenopettajiksi, jotka hallitsevat sekä teknisen- että tekstiilityön sisältöjen opetuksen. Tällaista monimateriaalista käsityön opetusta ei muualla ole, Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikön johtaja Jaana Lepistö kertoo.

Opetuksen rinnalla Raumalla on vahvaa tutkimusta, joka nojaa koulutuksen vahvuuksiin. Yksikössä  tutkitaan muun muassa käsityökasvatusta sekä pientenlasten pedagogiikan ja kasvun tutkimusta, onhan Raumalla Turun yksiköstä poiketen tarjolla luokanopettajan ja käsityön aineenopettajan koulutuksen rinnalla mahdollisuus opiskella myös lastentarhanopettajaksi. Yksi opetus- ja tutkimusalue on yrittäjyyskasvatus, joka on nostettu koko yliopiston keskeiseksi tavoitteeksi.
Opettajankoulutuslaitos tekee tiivistä yhteistyötä Rauman kaupungin kanssa, ja reilun 900 opiskelijan yksikkö on tärkeä koko Satakunnan vireydelle.

Perjantaina 14.10. vietettävän juhlan ohjelma:
Musiikkiesitys, Rauman normaalikoulun oppilaat
Juhlapuhe, opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen
Tiedekunnan tervehdys, dekaani Marja Vauras
Opettajankoulutuslaitoksen tervehdys, laitoksen johtaja Arja Virta
Musiikkiesitys
Ylioppilasteatteri Qmen esitys
Juhlan jälkeen juhlajulkaisun julkistaminen, kuohuviini ja juhlaleivonnainen

>> Rauman opettajakoulutuksen 120-vuotisjuhlan sivusto https://www.utu.fi/fi/yksikot/edu/tiedekunta/info/rauma/juhlavuosi/Sivut/home.aspx

Lisätietoja hallintosuunnittelija Jaana Aikko, p 02 -333 7169 tai jaakaa@utu.fi

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet