Opiskelijat esittelevät biotieteiden kirjoa Nuoret tutkijat -tapahtumassa 17.–20.3.

12.03.2015

Nuoret tutkijat -tapahtumassa Turun yliopiston biokemian laitoksen opiskelijat kertovat opinnäytetöissään saavuttamistaan edistysaskelista. Tilaisuudessa kuullaan esitelmiä muun muassa sairauksien diagnosointimenetelmien kehittämisestä, kasvien yhteyttämisprosessin ymmärtämisestä sekä uusien elintarvikkeiden kehittelystä.

​Nuoret tutkijat -tapahtumassa esitettävät opinnäytetyöt kattavat laajan kirjon erilaisia aiheita. Töiden tulosten odotetaan johtavan useisiin tieteellisiin artikkeleihin ja merkittäviin edistysaskeliin bio- ja elintarvikealan yritysten tuotekehityshankkeissa.

– Yksi nuori tutkija on keskittynyt bakteerin geenilukukoneiston toiminnan mittaamiseen sekunnin tuhannesosan ja millimetrin miljoonasosien tarkkuudella. Toinen on testannut, kuinka leivän sisältämää suolamäärää voisi pienentää maun kärsimättä. Kolmas on kehittänyt kuluttajille uutta kananmunajalostetta, biokemian laitoksen yliopisto-opettaja Marjaana Suorsa kertoo.

Jo 33. kerran järjestettävän Nuoret tutkijat -tapahtuman kautta pian valmistuvat maisterit ja diplomi-insinöörit verkostoituvat tiedeyhteisöön ja saavat tietoa työelämän tarjoamista mahdollisuuksista ja vaatimuksista.

– Biokemian laitos kouluttaa biokemian, elintarvikekemian, biotekniikan ja kasvibiologian asiantuntijoita. Opiskelijalle tämä tarkoittaa mahdollisuutta erikoistua opinnoissa omien kiinnostusten mukaisesti hyvin monella eri tavalla, biokemian laitoksen yliopisto-opettaja Sari Järvi toteaa.

Kommunikointitaidoilla on tärkeä osa biotieteilijän asiantuntijuudessa

Nuoret tutkijat -tapahtuman yhtenä keskeisenä tavoitteena on opiskelijoiden tieteellisten viestintätaitojen kehittäminen. Erinomainenkin tiede voi jäädä vaille ansaitsemaansa huomiota, jos tutkija ei onnistu välittämään tutkimuksensa merkitystä tiedeyhteisölle ja ympäröivälle yhteiskunnalle.

– Opiskelijat harjoittelevat viestintää monipuolisesti pitämällä lopputyöhönsä pohjautuvan esitelmän, kirjoittamalla tiivistelmän ja laatimalla juliste-esityksen. Kaikki nämä tavat ovat käytössä myös kansainvälisissä tieteellisissä kokouksissa, Järvi sanoo.

Biokemian laitos tekee yhteistyötä bioteollisuuden kanssa

Turun talousalueella toimii tautien diagnosointiteknologioita valmistava ja kehittävä teollisuuskeskittymä. Monet näistä yrityksistä ovat saaneet alkunsa Biokemian laitoksen perustutkimustyön tuloksista.

Laitoksen tiivis yhteistyö alueen bioteollisuuden kanssa jatkuu tänäkin päivänä. Nuoret tutkijat ovatkin osallistuneet yritysten tuotekehitysprojekteihin ja vastavuoroisesti bio- ja elintarviketeollisuus tarjoaa laitoksen opiskelijoille mahdollisuuksia tulevaa työuraa varten.

Nuoret tutkijat -tapahtuma on avoin yleisölle

Nuoret tutkijat -tapahtuma järjestetään 17.–20.3.2015 Turun yliopiston Arcanum-rakennuksen auditoriossa ja aulassa, osoitteessa Vatselankatu 2. Tapahtumaan kuuluu yleisölle avoimia seminaariesityksiä (päivittäin klo 12.15 lähtien) ja koko tapahtuman ajan kestävä julistenäyttely. Esitykset ja julisteet ovat pääsääntöisesti suomeksi.

Opiskelijat päivystävät julisteidensa äärellä keskiviikkona18.3.2015 klo 13:35–15:00 Arcanumin aulassa ja kertovat mielellään kiinnostuneille työnsä tuloksista.

Luotu 12.03.2015 | Muokattu 30.07.2021