Oppimisanalytiikka hyötykäyttöön Suomen koulujärjestelmän kehittämiseksi

26.09.2016

Turun yliopistoon on perustettu uusi oppimisanalytiikan keskus, jonka tavoitteena on nostaa Suomi opetuksen ja opetusteknologian kärkimaaksi.

​Turun yliopiston tiedote 26.9.2016

Turun yliopistossa kehitetty digitaalinen oppimisjärjestelmä ViLLE kerää tietoa oppilaiden työskentelystä ja analysoi heidän pärjäämistään tehtävien parissa. Järjestelmän avulla kyetään tunnistamaan ja jopa ennustamaan oppimisvaikeuksia. ViLLE on käytössä 35 000 oppilaalla ja 2500 opettajalla ympäri Suomea.

Oppimisanalytiikan keskuksessa halutaan valjastaa tämä valtava tietomäärä Suomen koulutusjärjestelmän käyttöön, jotta oppimistulokset paranisivat aina peruskoulun tasolta yliopistoon asti.

– Haluamme luoda oppimisanalytiikkaa hyödyntävän tutkimuspohjaisen mallin, jonka avulla kehitetään Suomen koulutusjärjestelmää taaperosta tohtoriin. ViLLE-järjestelmän keräämästä big datasta voidaan tunnistaa oppilaiden etenemisen esteitä, minkä perusteella saadaan käsitys esimerkiksi siitä, kuka tarvitsee tukiopetusta, kertoo ViLLE-projektin vetäjä, dosentti Mikko-Jussi Laakso.

Oppimisanalytiikan keskus sijaitsee Turun yliopiston informaatioteknologian laitoksella, mutta tekee yhteistyötä eri tahojen kanssa sekä yliopiston sisällä että sen ulkopuolella.

– Tavoitteena on parantaa oppilaiden tuloksia yksilötasolla, mutta samalla tuetaan koko Suomen kilpailukykyä. Suomen koulutusjärjestelmää on syytetty siitä, ettemme osaa tukea huippuoppilaita, jotta he pääsisivät kukoistamaan. ViLLE-järjestelmä tukee heikompia oppilaita, mutta tunnistaa myös lahjakkaimmat oppilaat, jolloin heille voi antaa esimerkiksi haastavampia tehtäviä, sanoo IT-laitoksen johtaja, professori Tapio Salakoski.

Työ oppimisanalytiikan parissa on jatkunut Turun yliopistossa jo kauan, ja ViLLE-järjestelmän kanssa on tehty töitä vuodesta 2004 lähtien.

– Turun yliopisto haluaa olla edelläkävijä oppimisanalytiikan ja sähköisen arvioinnin kehityksessä ja tutkimuksessa. ViLLE-tutkimusryhmä on jo saavuttanut erinomaisia tuloksia opetuksen ja oppimisanalytiikan kehittämisestä. Tulemme panostamaan vahvasti tähän toimintaan nyt ja tulevaisuudessa tämän keskuksen kautta, rehtori Kalervo Väänänen toteaa.

>> Lue lisää oppimisanalytiikan keskuksesta: www.oppimisanalytiikka.fi

>> ViLLE-järjestelmä ennakoi ja tukee oppimista: http://www.utu.fi/fi/Ajankohtaista/Uutiset/Sivut/ViLLE-jarjestelma-ennakoi-ja-tukee-oppimista.aspx

Mikko-Jussi Laakso
milaak@utu.fi