Oppimisvaikeuksien ennustaminen mahdollistaa varhaisen puuttumisen

21.10.2016

Sähköisen järjestelmän avulla oppilaista voidaan kerätä tietoa, joka mahdollistaa oppimisvaikeuksien tunnistamisen ja ennustamisen. Turun yliopistoon on perustettu oppimisanalytiikan keskus, jonka tavoitteena on nostaa Suomi opetuksen ja opetusteknologian kärkimaaksi.

​Turun yliopiston tiedote 21.10.2016

Median edustajat ovat tervetulleita oppimisanalytiikan keskuksen avajaisiin kuulemaan, kuinka oppimiseen liittyvää tietoa kerätään ja hyödynnetään.
Aika: keskiviikko 26.10.2016 kello 10–12
Paikka: Turun yliopiston Agora-rakennuksen luentosali XX (Vesilinnantie 5, Turku)

Turun yliopistossa kehitetty digitaalinen oppimisjärjestelmä ViLLE kerää tietoa oppilaiden työskentelystä ja analysoi heidän pärjäämistään tehtävien parissa. Järjestelmä kerää jatkuvasti tietoa oppilaiden tekemistä tehtävistä ja kykenee siten ennustamaan heidän pärjäämistään myös tulevaisuudessa.

– Jos esimerkiksi yliopistolla on kahdeksan viikkoa kestävä kurssi, voimme tunnistaa kurssin mahdollisia pudokkaita jo toisen viikon aikana. Näin opettajilla on aikaa reagoita ongelmiin, sanoo oppimisanalytiikan keskuksen vetäjä, dosentti Mikko-Jussi Laakso.

Oppimisanalytiikan keskuksessa halutaan valjastaa ViLLE-järjestelmän keräämä tietomäärä Suomen koulutusjärjestelmän käyttöön, jotta oppimistulokset paranisivat aina peruskoulun tasolta yliopistoon asti. ViLLE on käytössä 35 000 oppilaalla ja 2500 opettajalla ympäri Suomea.

Uusi keskus sijaitsee Turun yliopiston informaatioteknologian laitoksella, mutta tekee yhteistyötä eri tahojen kanssa sekä yliopiston sisällä että sen ulkopuolella.

Dosentti Mikko-Jussi Laakso
p. 040-5133 519, milaak@utu.fi