Osa Teknikan huoneista pois käytöstä syksyn, korjaussuunnitelma työn alle

14.08.2017

Rauman opettajankoulutuslaitoksen ja normaalikoulun käytössä olevan Teknikan sisäilmaongelmien korjaussuunnitelma pyritään saamaan valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Osa tiloista on otettu pois käytöstä jo syyslukukauden ajaksi. Muiden tilojen sisäilman laatua parannetaan alipaineistamalla käytöstä pois otetut tilat sekä tuomalla tiloihin ilmanpuhdistimia.

Turun yliopiston tiedote 14.8.2017

​Teknikan omistava Suomen Yliopistokiinteistöt Oy ja Turun yliopisto ovat yhdessä etsineet keinoja, millä opetus voidaan järjestää turvallisissa ja terveellisissä oloissa.

– Lähdemme siitä, että koulutusohjelmillamme on kaikissa tilanteissa käytössään asialliset oppimisympäristöt. Pyrimme myös huolehtimaan siitä, että Teknikan tilajärjestelyillä on mahdollisimman vähän vaikutusta henkilöstön ja opiskelijoiden arkeen Rauman kampuksella, Teknikan korjauksia koordinoivassa projektiryhmässä käyttäjää edustava yliopistonlehtori Lauri Kemppinen sanoo.

Suurimmat ongelmat ovat ensimmäisessä kerroksessa. Sisäilma-asiantuntija on jakanut tilat kolmeen ryhmään: niihin, joista ei löytynyt kosteus- ja mikrobivaurioita, niihin joista löytyi vaurioita ja niihin, joista ei löytynyt merkkejä mikrobikasvustoista, mutta joissa sisäilma-asiantuntija ei päässyt riittävän syvälle perustuksiin tutkimaan kokonaistilannetta.

Tilat, joista löydettiin mikrobikasvustoja, on osastoitu ja alipaineistettu niin, ettei niistä pääse ilmavuotoja muihin tiloihin.

Teknikan toisessa kerroksessa havaitut ongelmat ovat korjauksen alla, ja työt saadaan valmiiksi 18.8. mennessä. Korjauksissa on kunnostettu kaikki sisäilma-asiantuntijan osoittamat ongelmakohdat. Korjausten ja sitä seuraavan siivouksen jälkeen tilat voidaan ottaa käyttöön lukuun ottamatta kolmea työhuonetta, jotka on osastoitu ja alipaineistettu odottamaan syksyn aikana suunniteltavia korjaustoimenpiteitä.

Kellarikerroksesta löydettiin useista kohdista paikallisia, korjausta vaativia kosteusvaurioita. Koska tilat ovat vain tilapäisessä käytössä, niitä voidaan käyttää kunnes varsinainen korjaustyö alkaa. Nyt tehtävät toimenpiteet ovat väliaikaisia ja kestävät tämänhetkisen tiedon mukaan syyslukukauden.

Tilojen sisäilman laatua tullaan seuraamaan sisäilma-asiantuntijan toimesta, jotta varmistetaan tilojen käytettävyys ennen varsinaista peruskorjausta.

toimitilapäällikkö Taru Suominen
Turun yliopisto