Pääsiäisen aikaan monipuolista nähtävää kasvitieteellisessä puutarhassa Ruissalossa

11.04.2017

Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneissa kevät kukkii jo. Pääsiäisen aikaan 13.–17.4. puutarha tarjoaa paljon kiinnostavaa nähtävää koko perheelle. Lapset voivat etsiä kasvihuoneisiin on kätkettyjä tupsupupuja ja aarrearkkuja. Yläilmoissa voi nähdä noidan kissoineen ja pannuineen.

​Turun yliopiston tiedote 11.4.2017

Jo perinteeksi muodostunut puutarhan pääsiäinen kutsuu taas kävijöitä keväiseen Ruissaloon. Pääsiäisen aikaan Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa voi ihastella kukkivia kasveja ja useita eläimiä.

Kääpiökanit ovat saapuneet pääsiäisen kunniaksi puutarhalle ilahduttamaan kävijöitä. Vesiallashuoneesta voi bongata vapaana lenteleviä undulaatteja ja neitokakaduja. Lummealtaassa puolestaan uiskentelee isoja värikkäitä koikarppeja ja pienempiä kaloja. Punakorvakilpikonna Almaa voi seurata välimerenilmastohuoneessa.

Vanhan maailman tropiikissa kukkivat kirjokohtalonköynnös ja hurmekohtalonpensas. Välimerenilmastohuonessa tuoksuvat sitruspuiden kukat ja keltainen kissankynsiköynnös aloittelee kukintaansa.

Talvipuutarhaan keväistä keltaista väriä tuovat kellopasuuna ja vaahtrera-aulio. Sieltä löytyy myös kauniisti kukkiva keiskeinalppiruusu ja sillan kaiteessa köynnöstää oranssina kukkiva tulitrumpetti.

Uuden maailman tropiikin jättilumme on jo kasvanut täyteen mittaansa. Altaan reunalla kukkii nystykämmekkä, jolla on pitkät keltaiset kukkavanat. Araukariahuoneen tohtorinkukat kukkivat violetin eri sävyillä, samaa värimaailmaa tuo huoneeseen kirjotrumpetti. Mehikasvihuoneen sinisenä kukkiva jandianneidonkieli on myös upea ilmestys.

Kasvihuoneet ja kahvio ovat avoinna pääsiäisen ajan joka päivä klo 10–17.

Simo Laine, slaine(a)utu.fi, p. 02 333 9065

Luotu 11.04.2017 | Muokattu 11.04.2017