Paneelikeskustelussa tarkastellaan EU:n globaalia vaikutusvaltaa 9.5.2016

04.05.2016

Kansanedustaja Ilkka Kanerva, alivaltiosihteeri Anne Sipiläinen ja kansanedustaja Anne-Mari Virolainen keskustelevat EU:n kansainvälisestä roolista Eurooppa-päivän paneelikeskustelussa 9.5.2016 klo 10–12.

​Turun yliopiston tiedote 4.5.2016

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 9.5.2016 klo 10–12
Paikka: Turun yliopisto, Educarium, luentosali Edu 1 (Assistentinkatu 5)

Euroopan unioni on viimeisen kymmenen vuoden aikana pyrkinyt lisäämään vaikutusvaltaansa ja painoarvoaan myös kansainvälisessä politiikassa. Kehityksen taustalla on eurooppalaisten halu olla osaltaan mukana ratkomassa suuria globaaliongelmia kuten talouskriisejä, ilmastonmuutosta tai pakolaisuutta.

Samalla lähialueiden aseelliset ja humanitääriset konfliktit ovat vahvistaneet ymmärrystä, että Eurooppa ei voi jäädä globaalipolitiikan sivustakatsojaksi.

Mitkä tekijät vaikuttavat EU:n globaaliin vaikutusvaltaan? Millaiset sisäiset ja ulkoiset edellytykset EU:lla on toimia kansainvälisessä politiikassa? Millaisia mahdollisuuksia ja uhkia EU:n kansainvälisen painoarvon kasvattamiseen liittyy? Mitä globaali toimijuus tarkoittaa EU:lle jäsenmaiden yhteisönä?

Muun muassa näihin kysymyksiin pureudutaan Turun yliopiston Eurooppa-opetuksen järjestämässä Eurooppa-päivän suuressa paneelikeskustelussa EU kansainvälisenä toimijana? maanantaina 9.5.2016 klo 10–12.

Panelisteina on kolme EU:n ja kansainvälisen politiikan asiantuntijaa:

• Kansanedustaja Ilkka Kanerva (Etyj:n parlamentaarisen yleiskokouksen puheenjohtaja): Lähialueen konfliktit ja EU:n kansainvälinen toimijuus
  • Alivaltiosihteeri Anne Sipiläinen (ulkoministeriö): EU osana transatlanttista yhteisöä
  • Kansanedustaja Anne-Mari Virolainen (eduskunnan suuren valiokunnan puheenjohtaja): Suomi EU:n jäsenenä maailmanpolitiikassa

Panelistien alustuspuheenvuorot johdattavat kuulijat EU:n kansainvälisen toimijuuden ydinteemoihin. Paneelin puheenjohtajana toimii yliopistonlehtori, dosentti Kimmo Elo (Turun yliopisto, Eurooppaopetus).

Alustusten jälkeen yleisöllä on mahdollisuus osallistua keskusteluun ja esittää panelisteille kysymyksiä. Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Ennen paneelikeskustelua Turun yliopiston Eurooppa-opetus yhteistyötahoineen esittäytyy Educarumin aulassa klo 9–13.

Lisätietoja:

Kimmo Elo, kimmo.elo@utu.fi, 02 333 6383