Pansiossa ja Pernossa kynnystä osallistua asuinalueen kehittämiseen on madallettu älypuhelimen avulla

02.06.2014

Turun yliopiston maantieteen osaston "Tiede, taide ja teknologia asuinalueen kehittämisessä" -hanke on toteuttanut Pansiossa ja Pernossa älypuhelimella käytettävän mobiilipilotin, jonka avulla asukkaat voivat jättää kehittämisideoitaan omasta asuinalueestaan.

Turun yliopiston tiedote 2.6.2014

Haluamme kutsua lehdistön edustajat tutustumaan mobiilipilotin käyttöön keskiviikkona 4.6.2014 klo 17.30 Pernon koulutalolle, Hyrköistentie 35.

Hanke järjestää samana päivänä myös kaikille avoimen arkkitehtuurikävelyn klo 18.00 alkaen Pansion ja Pernon kohteisiin. Lähtö Pansion alakoululta (Pansiontie 29) ja reitin pituus n. 4,5 km. Oppaana toimii tietokirjailija Mikko Laaksonen.

Asukkaat kaipaavat uusia tapoja osallistua asuinalueensa kehittämiseen

Yliopiston tutkimushankkeessa on tutkittu, miten erityisesti älypuhelinta voidaan käyttää matalan kynnyksen osallistumiskanavana. Uusia osallistumiskanavia tarvitaan, sillä monelle kaupunkilaiselle kynnys jättää palautetta on liian suuri. Tämä selviää hankkeen toteuttamasta asukaskyselystä, jossa tarkasteltiin Pansion ja Pernon asukkaiden näkemyksiä heidän omasta asuinalueestaan ja osallistumisesta yleensä.

– Alueen kehittämisen osalta ongelmaksi monet vastaajat kokevat asukkaiden osallistumismahdollisuuksien puutteen. Puolet vastaajista ilmoitti, että asukkaiden mahdollisuudet osallistua oman alueensa kehittämiseen ovat erittäin heikot, kertoo hankkeen projektitutkija Juha Riihelä.

Yhtenä syynä on puuttuva tieto. Yli puolet vastaajista katsoi, ettei ole saanut riittävästi tietoa omista osallistumismahdollisuuksistaan.

– Myös kaupungin tarjoamat sähköiset palautekanavat ovat jääneet monille tuntemattomiksi, sillä vain yksi kymmenestä vastaajasta ilmoitti tutustuneensa niihin, Riihelä sanoo.

Kehitettävää hankkeen tutkimusalueella onkin. Pansiolla ja Pernolla on ollut Turussa maine ongelmaisena lähiönä: alue on menettänyt monia vetovoimatekijöitä, kun palvelut ovat karanneet muualle. Myös yläkoulu ja lukio ovat lopettaneet. Alakoulu vielä sinnittelee.

Yli 250 asukkaan vastauksissa Pansio ja Perno näyttäytyivät kuitenkin alueilta, joilla asukkaat viihtyvät pääosin hyvin.

– Viihtyminen ei kuitenkaan tarkoita, etteikö paikallisilla asukkailla olisi paljon kehittämisideoita alueen osalta. Palveluiden katoaminen ja siirtyminen alueelta pois koetaan yhdeksi suurimmaksi ongelmaksi, kun asukkaat listasivat alueen akuuteimpia kehittämiskohteita ja -tarpeita, kertoo Riihelä.

Nyt toteutettavassa pilottihankkeessa on tarkastelu viittä kohdetta Pansion ja Pernon alueelta. Asukkailta on kysytty mielipiteitä siitä, miten vajaakäyttöisiä kohteita voisi jatkossa kehittää. Hankkeessa tuotettua mobiilisovellusta voi käyttää omalla älypuhelimella, kun skannaa kohteen lähelle tuodun infokyltin koodin. Infokyltit löytyvät Hövelin palvelukeskuksen edestä, Pernontien varresta sekä Pernon entisen koulun että Palvelutalon edestä, Lumikonkadulta sekä Metallikadun ja Kemppilänkujan väliseltä polulta.

Mobiilipilotin kautta on jo kerätty muutamia kymmeniä ehdotuksia ja osallistua voi vielä ainakin koko kesäkuun ajan.

Luotu 02.06.2014 | Muokattu 21.07.2021