Patsaan paljastustilaisuus 30.5.: Aleksanteri I palaa Akatemiataloon

23.05.2014

Turun vanhaan akatemiataloon palautuu yksi sen perinteisistä tunnusmerkeistä, kun Aleksanteri I:n patsaan kopio on pitkän työn tuloksena saatu Turkuun.

​Turun yliopiston tiedote 23.5.2014

Median edustajat ovat tervetulleita patsaan paljastustilaisuuteen Turun vanhaan akatemiataloon (Rothoviuksenkatu 2) perjantaina 30.5.2014 klo 12.15.

Turun yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö avaa tilaisuuden, ja professori Timo Soikkanen kertoo Akatemiatalon juhlasalista eli Solennitetssalenista ja Aleksanteri I:stä.

Patsas kertoo Akatemiatalon historiasta

Alkuperäinen Aleksanteri I:n patsas sijaitsi Akatemiatalon Solennitetssalenissa vuoteen 1832 asti, jolloin se vietiin yliopiston muuton yhteydessä Helsinkiin. Myös juhlasalin nykyinen kateederi eli puhujakoroke ja salin ovet ovat kopioita Helsinkiin siirretyistä alkuperäisistä esineistä.

Turun yliopisto on keskustellut pitkään Helsingin yliopiston kanssa mahdollisuudesta palauttaa patsas takaisin Turkuun. Helsingissä patsas on sijainnut ulkotiloissa Kansalliskirjaston pihalla.

– Ensisijaisesti lähdimme neuvottelemaan alkuperäisestä patsaasta, mutta olemme tyytyväisiä tähän ratkaisuun.  Pääasia on, että Akatemiataloon saadaan takaisin yksi sen perinteisistä tunnusmerkeistä, joka kuvastaa rakennuksen historiaa,  vararehtori Riitta Pyykkö sanoo.

Hankkeen puuhamiehenä toiminut poliittisen historian professori Timo Soikkasen mukaan kyse ei ole vain Aleksanterin rintakuvasta.

– Solennitetssalen edustaa ja heijastaa Ruotsin vallan, etenkin 1700-luvun lopun aikaa. Kyse on ainutlaatuisesta historiallisesta ja arkkitehtonisesta kokonaisuudesta, joka nyt saadaan lähemmäs alkuperäistä asuaan, Soikkanen toteaa.

Rakennus remonttiin kesäkuussa

Patsas paljastetaan sen väliaikaisessa sijoituspaikassa Akatemiatalon aulassa. Varsinaiselle paikalleen Solennitetssaleniin patsas sijoitetaan, kun Akatemiatalon kesäkuussa alkava remontti valmistuu arviolta vuonna 2016.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tukenut patsaan kopion teettämistä 12 000 euron suuruisella erityisavustuksella. Patsashankkeen myötä myös Helsingin alkuperäinen patsas on siirretty sisätiloihin Helsingin yliopistoon.

Luotu 23.05.2014 | Muokattu 20.07.2021