Perheasiain neuvottelukeskus ja Turun yliopisto kouluttavat 14.4.2015: Miten auttaa perhettä sopeutumaan lapsensa homoseksuaalisuuteen?

09.04.2015

Havahtuminen oman lapsen homoseksuaalisuuteen voi herättää monenlaisia reaktioita vanhemmissa ja muissa perheenjäsenissä. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän perheasiain neuvottelukeskus järjestää huhtikuussa koulutuspäivän aiheesta yhdessä Turun yliopiston lastenpsykiatrian oppiaineen kanssa.

​Turun yliopiston tiedote 9.4.2015.

Koulutuspäivässä kysytään, miten perheitä voidaan auttaa sopeutumaan lapsensa homoseksuaalisuuteen.

Koulutus pidetään Turun yliopistossa päärakennuksen Tauno Nurmela -salissa tiistaina 14.4.2015 klo 8.30 – 16.00. Koulutus on suunnattu erityisesti perheterapian ja kasvatuksen ammattilaisille. Englanninkieliseen koulutuspäivään sisältyy käytännön esimerkkejä, rooliharjoituksia ja teoriaa sopeutumisvaiheeseen liittyen.

Media on tervetullut mukaan seuraamaan koulutuspäivää. Mediatapaaminen tilaisuuden kouluttajan professori Michael LaSalan kanssa pidetään Turun yliopiston päärakennuksen kupeessa kahvila Myssyn ja Silinterin etukabinetissa keskellä koulutuspäivää klo 11–11.30.

Vaikeasta aiheesta kouluttaa asiantuntijana professori, PhD Michael LaSala, joka on tutkinut tätä vaihetta ja sopeutumista edistäviä asioita vuosien ajan. LaSala toimii johtajana sosiaalityön maisteriohjelmassa Rutgersin yliopistossa Yhdysvalloissa.

Michael LaSala on kirjoittanut aiheesta muun muassa teoksen Coming Out - Coming Home. Hän on yliopistoissa ja lukuisissa seminaareissa opettanut ammattilaisia löytämään keinoja auttaa nuorta itseään ja hänen perhettään sopeutumisessa uuteen tilanteeseen.

Sopeutuminen on koko perheen prosessi

Lapsen havahtuminen omaan homoseksuaalisuutensa on haastava tilanne lapselle, perheelle ja lähiympäristölle, sanoo toinen seminaarin järjestäjistä, Turun yliopiston lastenpsykiatrian professori Andre Sourander.

– Lapsen ja nuoren homoseksuaalisuuden kehityshaasteita on tutkittu Suomessa erittäin vähän ja tämänkaltaista tutkimusta tarvittaisiin monilla aloilla kuten kasvatuksessa, kouluissa, terveydenhuollossa, sosiaalisektorilla ja psykologiassa.

– Kokemukseni lasten ja nuorten psykiatriassa pitkään työskennelleenä on, että tarvittaisiin myös tutkimustietoon perustuvia työskentelymalleja kliiniseen työhön siitä, miten näiden tilanteiden kanssa toimitaan, kertoo Sourander.

Michael LaSalan mukaan shokkivaiheen jälkeen se, että perhe saa tietää lapsen homoseksuaalisuudesta, voi kuitenkin myös parantaa vanhempien ja lapsen suhdetta, vaikka vanhemmat aluksi reagoisivat negatiivisesti.

LaSala kuvaa koulutuspäivässä, kuinka sopeutuminen tilanteeseen on koko perheen prosessi, jossa sekä lapsilla että vanhemmilla on oma roolinsa. Hän kertoo sopeutumisen vaiheista ja siitä, miten sopeutuminen tilanteeseen helpottuu tai mitkä seikat estävät tilanteen hyväksymistä. Professori opettaa koulutuspäivässä tekniikoita, joilla perheet voivat lähentyä ja joilla perheiden keskinäiset suhteet vahvistuvat.

Koulutuspäivä on osa Suomen evankelisluterilaisen kirkon perheneuvonnan 70-vuotisjuhlavuotta sekä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän perheasiain neuvottelukeskuksen 60-vuotisjuhlavuotta.

Koulutuspäivä on maksuton. Ilmoittautuminen pyydetään 10.4. mennessä.
Luotu 09.04.2015 | Muokattu 30.07.2021