Perinteisen rakentamistavan kunniakilvet kartoitetaan – työ alkaa Naantalista

20.04.2017

Turun yliopiston kansatieteen oppiaine aloittaa yhteistyön perinteisen rakentamistavan myönnettyjen kunniakilpien päivittämiseksi. Talonpoikaiskulttuurisäätiö on myöntänyt kilpiä vuodesta 1939 lähtien. Maanantaina 24.4. alkavien kenttätöiden aikana päivitetään kohteisiin liittyviä tietoja sekä nykytilannetta. Kunniakilpien haltijoiden ja niistä tietävien toivotaan olevan yhteydessä kartoittajiin.

​Turun yliopiston tiedote 20.4.2017

– Maanantaina 24.4. alkavien kenttätöiden aikana opiskelijat liikkuvat erityisesti Luonnonmaalla. Työ alkaa Alitalon tilalta ja jatkuu muihin kilpikohteisiin. Ohjelmassa on teknisten tietojen keruuta eli selvitämme kohteiden omistussuhteet, nimet, kilven esilläolo, kuvaamme kohderakennuksen tai tilan, kansatieteen lehtori Timo J. Virtanen kertoo.

Talonpoikaiskulttuurisäätiö on myöntänyt vuodesta 1939 lähtien suomalaisille maatilojen yksittäisille rakennuksille tai rakennusryhmille anomuksesta perinteisen rakentamistavan kunniakilpiä. Kunniakilpi on yksityisille tahoille myönnettävä tunnustus suomalaisen talonpoikaisen rakennus- ja miljööperinteen vaalimisesta ja säilyttämisestä.

Kilpiä on myönnetty ympäri Suomea yli 600 kohteelle. Erityisen paljon kilpiä on myönnetty 1950- ja 1960-luvuilla ja vuosien saatossa kohteissa on voinut tapahtua monia muutoksia esimerkiksi omistussuhteissa ja rakennuskannassa.

Nyt säätiö ja kansatieteen oppiaine ryhtyvät yhteistyössä selvittämään nykytilannetta Varsinais-Suomessa.

– Yhdistämme nyt etnografisten menetelmien kenttäharjoittelun säätiön kohteiden päivitystarpeeseen. Omistajat ovat muuttuneet, kohteet ovat muuttuneet ja kilpikohteiden kertomuksia on syytä saada talteen. Luonnollisesti pyrimme herättämään myös nuorempien kiinnostusta rakentamisen kulttuuriperintöön, Virtanen kertoo.

Säätiön tuella aloitettava työ lähtee käyntiin Naantalin Luonnonmaan Haijalasta ja Käkölästä, joissa sijaitsee aikaisemmin  myönnettyjä kilpikohteita. Samanaikaisesti kartoitetaan Auran kunnan kohteita. Työ kuuluu Talonpoikaiskulttuurisäätiön Maaseuturakentamisen helmiä -hankkeeseen, joka on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa, ja sitä on tukenut Varsinais-Suomen liitto. Kilpien sijainnin haltijoiden sekä niistä tietävien toivotaan vinkkaavan tiedoistaan sähköpostiin timvir@utu.fi  tai soittamalla numeroon 050 517 4298.

Elävän maaseutukulttuurin hyväksi toimiva Talonpoikaiskulttuurisäätiö perustettiin 1938. Sen toiminnan tarkoituksena on sekä vanhan talonpoikaiskulttuurin dokumentoiminen ja tutkiminen  että uuden talonpoikaiskulttuurin luominen sekä nuoren sukupolven kiinnostuksen herättäminen aihetta kohtaan.

Media on tervetullut seuraamaan kenttätöitä. Sovi ajankohdasta ja paikasta lehtori Timo J. Virtasen kanssa.

Lisätiedot: Timo J. Virtanen, lehtori kansatiede. timvir@utu.fi, p. 050 5174298
Jenni Luonuankoski, Talonpoikaiskulttuurisäätiön kilpiraadin sihteeri jenni.luonuankoski@helsinki.fi p. 041 435 99 03

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 20.04.2017 | Muokattu 20.04.2017