Peruskorjattu Turun normaalikoulu vihitään käyttöön pääsiäisviikolla

06.04.2017

Turun normaalikoulu on Varissuolla toimiva Turun yliopiston ylläpitämä harjoittelukoulu, jonka sisätilat on uudistettu vastaamaan nykyaikaisia pedagogisia tarpeita.

​Turun yliopiston tiedote 6.4.2017

Median edustajat ovat tervetulleita peruskorjatun Turun normaalikoulun vihkiäisiin.
Aika: tiistai 11.4.2017 klo 13.00
Paikka: Turun normaalikoulun auditorio

Turun normaalikoulun peruskorjaus ja muutostyöt valmistuivat aikataulussa vuodenvaihteessa. Nykyaikaisia pedagogisia tarpeita vastaamaan suunniteltua koulurakennusta juhlistetaan pääsiäisviikolla monin erilaisin tapahtumin. Oppilaiden vanhemmille järjestetään muun muassa avoimien ovien päivä ja oppilaille tanssiaiset.

Koulun uuden ilmeen on suunnitellut Arkkitehtitoimisto Sigge ja rakennustöiden etenemisestä vastasi Skanska. Ulkoisesti rakennus säilyi lähes entisellään, mutta sisätilat on muutettu vastaamaan uuden opetussuunnitelmankin edellyttämää monimuotoista opetusta.

– Lisäksi ilmastointiin ja rakennuksen sisäilmaan on kiinnitetty runsaasti huomiota, kuten myös akustiikkaan, jotta tilat olisivat kaikille terveelliset ja työskentely koulussa miellyttävää, kertoo Turun normaalikoulun johtava rehtori Veli-Matti Hakanen.

Turun normaalikoulun edeltäjä, Käkisalmen yhteiskoulu, perustettiin vuonna 1892. Sodan aikana koulun toiminta oli muutaman vuoden lamaannuksissa, ja lopulta koulu siirrettiin valtioneuvoston päätöksellä Turkuun; ensin torin laidalle, jossa se toimi Turun yhteislyseon nimellä.

Vuonna 1957 silloinen Turun normaalilyseo sai oman uudisrakennuksen Mestarinkadulle, ja tuolloin Norssissa alkoi myös aineenopettajakoulutus. Aineenopettaja- ja luokanopettajakoulutus yhdistyivät Turun normaalikouluksi vuonna 1974, mutta ne pääsivät Turussa saman katon alle vasta vuonna 1980, kun nykyinen koulurakennus valmistui Varissuolla.

Turun normaalikoulu oli peruskorjauksessa syksystä 2015 vuodenvaihteeseen 2016–2017 asti.

Veli-Matti Hakanen, johtava rehtori, p. 040 500 4988, vemaha@utu.fi

Luotu 06.04.2017 | Muokattu 06.04.2017