Pervot perinteet -seminaari haastaa queer-tutkimuksen vakiintuneet kysymykset

24.09.2014

Queer-tutkimus on tottunut purkamaan vakiintuneita ajattelutapoja, mutta 1990-luvun alussa syntynyt suuntaus on ehtinyt muodostaa jo omiakin perinteitä. Turun yliopistossa 26.–27.9. järjestettävä Pervot perinteet -seminaari muistelee queer-tutkimuksen perinteitä, mutta samalla haastaa, kyseenalaistaa ja rikkoo niitä.

​Suomen queer-tutkimusseuran kymmenvuotisjuhlakonferenssissa Pharmacityssa ja Sirkkalan kasarmissa pohditaan lesbo-, homo- ja queer-tutkimuksen vakiintuneita kysymyksiä ja mietitään uusia aluevaltauksia. Seminaarin pääpuhujat keskittyvät menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden queer-tutkimukseen.

Jami Weinstein Linköpingin yliopistosta ja Antu Sorainen Helsingin yliopistosta luovat katsauksen queer-tutkimuksen tulevaisuuden näkymiin. Marianne Liljeström tarkastelee queer-tutkimuksen rantautumista osaksi akateemista maailmaa ja Tom Linkinen keskittyy historialliseen queer-tutkimukseen.

Seminaarissa järjestetään neljä työryhmää, joiden teemoja ovat aika ja muistaminen, esittämisen valta ja tiedontuotanto, pervot arkistot sekä queer ja sukupuoli. Työryhmissä tarkastellaan laaja-alaisesti ajankohtaisia lesbo-, homo- ja queer-tutkimuksen suuntauksia, saavutuksia ja haasteita.

Pervot perinteet -seminaarin yhteydessä juhlistetaan Suomen queer-tutkimuksen Seuran 10-vuotista taivalta. Lisäksi ohjelmassa on paneelikeskustelu Suomen queer-tutkimuksen Seuran SQS-lehdestä.

Queer-tutkimukseen keskittyvää seminaaria on järjestetty Turussa vuodesta 1998 lähtien, ja seminaari on ollut merkittävä osa nyt kymmenvuotiaan Suomen queer-tutkimuksen Seuran toimintaa. Seminaari onkin itsessään yksi kansallinen pervo perinne, joka toimii queer-tutkimuksesta kiinnostuneiden tutkijoiden, opiskelijoiden ja aktivistien kohtauspaikkana ja keskustelujen foorumina.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita. Ei ennakkoilmoittautumista.

Luotu 24.09.2014 | Muokattu 26.07.2021