Pimeän aineen ja universumin salat paljastuvat

24.05.2013

Akateemikko, professori Jaan Einasto jatkaa Turku–Tartto luentosarjaa keskiviikkona 29.5. klo 15.15–16.45 ja kertoo universumin kehityksestä ja rakenteesta. Luento järjestetään Turun yliopiston päärakennuksen salissa 2 Yliopistonmäellä.

Turun yliopiston tiedote

Turku - Tartto -yleisöluentosarjassa yliopistojen eri alojen huippuasiantuntijat vierailevat luennoimassa toistensa yliopistoissa. Einasto on arvostettu akateemikko, joka on vaikuttanut osaltaan pimeän aineen löytymiseen. Turun yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta promovoi hänet kunniatohtoriksi perjantaina 31.5. yliopiston tohtoripromootiossa konserttitalolla.

Luennolla Einasto valottaa universumin syntyä ja rakennetta: mitä on Linnunradan tuolla puolen, miten universumi syntyi ja miksi se laajenee? Einasto pohtii myös avoimena olevia kysymyksiä: miksi elämä on mahdollista universumissamme ja mitä oli olemassa ennen universumin syntyä? Entä mikä on ollut virolaisten tähtitieteilijöiden rooli universumin salojen selvittämisessä?

Vuorotellen Turussa ja Tartossa pidettävillä luennoilla esitellään yliopistojen tutkimusta ja toimintaa.

Studia generalia -yleisöluentosarja on osoitus yliopistojen elinvoimaisesta yhteistyöstä. Tuoreista tutkimustuloksista ja yliopistojen toiminnasta halutaan kertoa myös ystävyyskaupunkien asukkaille.

Luotu 24.05.2013 | Muokattu 24.05.2013