Pirtun joppauksesta turistien tupakkaralliin – verkkonäyttely sukeltaa salakuljetuksen historiaan

27.05.2015

Turun yliopiston kansatieteen opiskelijat ovat koonneet salakuljetusta käsittelevän verkkonäyttelyn, joka vie vierailijansa salakuljetuksen historiasta nykyhetkeen ja Suomen rajoilta maailmalle. Verkkonäyttely aukeaa torstaina 28. toukokuuta.

​Näyttely aukeaa osoitteessa https://salakuljetus.wordpress.com/. Näyttelyn tarjontaan ja tekijöihin voi tutustua näyttelyn avajaisissa, jotka järjestetään torstaina 28.5. klo 13.00 Sirkkalan kampuksella seminaarihuoneessa E225 (Minerva, 2 krs., Kaivokatu 12, Turku). Media on tervetullut tilaisuuteen.

Suomessa on pitkät perinteet salakuljetukselle. Niin voita kuin pirtuakin on tuotu rajan yli, välillä muuhunkin kuin omaan käyttöön. Tullilaitos ja yhteisön sisäiset säännöt ovat rajoittaneet laitonta maahantuontia, mutta aina näiden kahden oikeustaju ei ole kohdannut.

Turun yliopiston kansatieteen opiskelijat avaavat salakuljetusta valottavan näyttelyn verkkoon. Näyttely on heille salakuljetusta käsitelleen kurssin päättötyö.

Näyttelyn verkkosivulla voi vierailla kuka vain saaden tutustua "joppaukseen" kotoaan poistumatta.

– Näyttely on toteutettu opiskelijoiden omista kiinnostuksenkohteista lähtien. Yksi keskeinen teema on kieltolain aika ja pirtun salakuljetus, mutta esiin tuodaan myös nykyaikaisia ilmiöitä, kuten turismiin liittyvää tupakka- ja viinarallia tai maailmanlaajuista ihmissalakuljetusta, kertoo kansatieteen opiskelija Kaisa Vuori, yksi näyttelyn toteuttajista.

Näyttelyssä kerätään talteen korvaamatonta muistitietoa

Löytyykö sukuhistoriastasi tunnettu ”joppari” tai toitko tietämättäsi kiellettyjä tuliaisia ulkomailta? Näyttelyyn sisältyy tutkimustietoa keräävä osio, jonne näyttelyn kävijät voivat tallentaa omia salakuljetukseen liittyviä muistojaan.

– Salakuljetus on salamyhkäinen ja ihmisiä kiinnostava asia, jota on kuitenkin tutkittu aika vähän. Keräämme verkkonäyttelyssä talteen vierailijoiden aiheeseen liittyviä muistoja, joiden avulla voimme tutkia salakuljetuksen historiaa lisää, kertoo kurssin ja verkkonäyttelyn ideoinut professori Helena Ruotsala.

Näyttelyyn on koottu tietoa salakuljetuksesta käyttäen hyödyksi aiheesta aiemmin tehtyjä tutkimuksia, arkistomateriaaleja ja opiskelijoiden itsensä hankimaa aineistoa. Kurssin näyttelyrakentamisen opettajana oli jatko-opisklelija Maija Mäki. Turun yliopiston kansatieteen kanssa yhteistyössä ovat Suomen Tullilaitos ja Tullimuseo.

Luotu 27.05.2015 | Muokattu 03.08.2021