Pitkä matka tupakkatuotteiden myyntipisteeseen helpottaa tupakoinnin lopettamista

16.08.2016

Tupakoijat lopettavat tupakoinnin useammin, jos heidän matkansa kotoa tupakkatuotteita myyvään liikkeeseen pitenee. Jo muutaman sadan metrin muutoksella on merkitystä.

​Turun yliopiston tiedote 16.8.2016

Noin 16 prosenttia suomalaisista aikuisista tupakoi päivittäin. Suomessa on tehty pitkään monipuolista työtä tupakoinnin vähentämiseksi. Suomi on ensimmäinen maa, jossa tupakkatuotteiden käytön loppuminen on kirjattu lain päämääräksi.

Tupakkatuotteiden saatavuuden väheneminen kodin lähellä saattaa helpottaa tupakoinnin lopettamista, selviää Turun ja Helsingin yliopistojen sekä Työterveyslaitoksen yhteisestä laajasta pitkittäistutkimuksesta.

– Tupakoinnin lopettivat todennäköisemmin ne henkilöt, joilla matka kotoa tupakkatuotteita myyvään liikkeeseen oli pidentynyt. Jo muutaman sadan metrin muutoksella oli merkitystä. Sen sijaan tupakoinnin uudelleen aloittamiseen etäisyyden muutos ei vaikuttanut, toteaa tutkimusartikkelin vastuukirjoittaja, erikoistutkija Anna Pulakka Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan kansanterveystieteen yksiköstä.

Tutkimuksessa seurattiin 8349 tupakoijaa ja 12 380 aikaisemmin tupakoinutta henkilöä, joiden tupakointia selvitettiin seurantakyselyllä 5–9 vuoden kuluttua. Matka kotoa lähimpään tupakanmyyntipisteeseen mitattiin seurannan alussa ja lopussa osoitetietojen avulla ja näiden avulla laskettiin matkamuutokset yhden kilometrin säteellä kotoa oleviin myyntipisteisiin. Tupakanmyyntipiste sijaitsi keskimäärin 530 metrin päässä kotoa. Vain 26 prosentilla matka oli seurannan alussa yli yhden kilometrin.

Seurannan kuluessa 31 prosenttia tupakoijista lopetti tupakoinnin ja vajaa 7 prosenttia aikaisemmin tupakoinneista aloitti tupakoinnin uudestaan. Matkan piteneminen 500 metrillä lisäsi tupakoinnin lopettamistodennäköisyyttä yli 15 prosenttia verrattuna tilanteeseen, jossa matka pysyi samana.

– Tupakkatuotteiden myynti on ollut luvanvaraista vuodesta 2009 alkaen, mutta myyntiä ei ole laissa rajoitettu muutoin kuin tietyillä lasten ja nuorten käyttämillä alueilla, kuten koulujen ja päiväkotien tiloissa. Tämä tutkimus antaa viitteitä siitä, että vähentämällä tupakkatuotteiden saatavuutta voidaan tukea tupakoinnin lopettamista, sanoo kansanterveystieteen professori Jussi Vahtera Turun yliopistosta.

– Kaikki tietävät tupakan vaarat, mutta tupakoinnin lopettaminen on vaikeaa, vaikka sitä haluaisi. Nämä tulokset tukevat niin sanottua terveellinen vaihtoehto, helppo vaihtoehto -periaatetta terveellisten elinympäristöjen suunnittelussa. Lopettaminen on vähän helpompaa, kun tupakkaan ei törmää joka kadunkulmassa, sanoo epidemiologian professori Mika Kivimäki Helsingin yliopistosta.

Tutkimus perustui Helsingin yliopiston Terveys, hyvinvointi ja ihmissuhteet Suomessa -tutkimuksen sekä Työterveyslaitoksen Kunta10- ja Sairaalahenkilöstön hyvinvointitutkimuksen aineistoihin. Tutkimusryhmään kuului tutkijoita Turun, Helsingin ja Tampereen yliopistoista sekä Työterveyslaitokselta, University College Londonista ja Harvardin yliopistosta.

Tutkimus on julkaistu arvostetussa JAMA Internal Medicine -lehdessä: http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?doi=10.1001/jamainternmed.2016.4535

Jussi Vahtera, puh. 02-3338472, jussi.vahtera@utu.fi

Anna Pulakka, puh. 02-3338440, anna.pulakka@utu.fi